Een pure doorbraak in mobiliteit

Waterstof verandert de wereld. Als brandstof bevat het drie keer meer energie per kg dan olie, maar produceert het geen kooldioxide. Het wordt gebruikt in brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV's) en de enige uitstoot ervan is zuivere waterdamp. Waterstofvoertuigen gebruiken een brandstofcel om uit waterstof elektriciteit op te wekken die een elektrische motor aandrijft. Al het gemak van conventionele brandstof, maar met alle voordelen van een puur elektrisch voertuig, waterstofkracht brengt groene energie op de weg.

Waarom Waterstof?

Kooldioxide-uitstoot

Waterstof verandert de wereld. Als brandstof bevat het drie keer meer energie per kg dan olie, maar produceert het geen kooldioxide. Het wordt gebruikt in brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV's) en de enige uitstoot ervan is zuivere waterdamp. Waterstofvoertuigen gebruiken een brandstofcel om uit waterstof elektriciteit op te wekken die een elektrische motor aandrijft. Al het gemak van conventionele brandstof, maar met alle voordelen van een puur elektrisch voertuig, waterstofkracht brengt groene energie op de weg. 

Waterstof als brandstof

Waterstofcellen verbranden geen brandstof zoals traditionele aandrijvingen. De aandrijving is puur elektrisch, maar je kunt de waterstof net zo snel bijtanken als een conventioneel brandstofvoertuig en ook dezelfde actieradius krijgen. Fluctuerende hernieuwbare energiebronnen zoals wind en zon kunnen veel efficiënter worden gebruikt door de elektriciteit die zij produceren om te zetten in waterstof, waardoor opslag en transport van hernieuwbare energie mogelijk wordt. 

Duurzame Waterstof

Waterstof is een basiselement en is overvloedig aanwezig in water. Om de waterstof van de zuurstof in water te scheiden is elektrische energie nodig die het elektrolyseproces aandrijft. Als hernieuwbare bronnen zoals wind en zon worden gebruikt om de elektrolyse aan te drijven, heeft de productie van waterstofbrandstof een volledig neutrale koolstofvoetafdruk. 

Opel Waterstofmobiliteit in het dagelijks leven

Waterstofcellen zijn de nieuwste innovatie in Opels constante streven naar netto nuluitstoot met behulp van elektrische technologieën. Met de Vivaro-e HYDROGEN brengt Opel de eerste door waterstofbrandstofcellen aangedreven bestelauto van de autofabrikant in actie, die 20 jaar brandstofcelonderzoek en - ontwikkeling bij Stellantis vertegenwoordigt. Opel streeft ernaar om klanten de ideale aandrijflijn voor hun behoeften te laten kiezen, zodat iedereen moeiteloos en intuïtief kan overstappen op nul-emissie.

Vivaro-e Hydrogen

De toekomst van emissievrij transport is gearriveerd

Met de Vivaro-e HYDROGEN begint een heel nieuw tijdperk van lokaal emissievrij rijden. Hij combineert alle voordelen van emissievrij rijden met een grote actieradius en 3 minuten tanken dankzij een zuiver elektrische aandrijflijn die wordt aangedreven door een waterstofbrandstofcel van 45 kW. Deze revolutionaire Plug-in Hybrid Hydrogen Fuel Cell Electric Drive is zo compact dat de Vivaro-e HYDROGEN geen concessies doet aan de veelzijdige max. 6,1 m3 laad- en cabineruimte van de standaard Vivaro.

3 minuten

Tankt even snel en gemakkelijk als elk ander diesel- of benzinevoertuig

400 km

400 km* bereik op één vulling van 4,4 kg en een volledig opgeladen accu

M/L

Verkrijgbaar in twee chassislengtes, met 5,3 m3 of 6,1 m3 laadruimte.
* Opgegeven voorlopige actieradius bepaald aan de hand van de WLTP-testprocedure (VO (EG) nr. 715/2007 en VO (EU) nr. 2017/1151). De werkelijke actieradius kan variëren onder dagelijkse omstandigheden en is afhankelijk van diverse factoren, met name rijstijl, routeomstandigheden, buitentemperatuur, gebruik van verwarming, airconditioning en thermische voorzorgsmaatregelen.

Meer over waterstofmobiliteit

Zijn waterstofcelvoertuigen beter dan plug-in batterijvoertuigen?

De twee technologieën vullen elkaar aan om dichter bij netto nul-emissies te komen. Batterijvoertuigen zijn zeer geschikt voor korte afstanden, zoals binnen een stad, terwijl waterstof uitblinkt in lange afstanden en snel tanken, wat voordelig is voor bijvoorbeeld vracht- en taxidiensten.
 

Zal het aanzetten van de verwarming in de winter de actieradius van een waterstofvoertuig beïnvloeden?

Zoals bij alle elektrische voertuigen zijn de rijstijl en het energieverbruik aan boord van het voertuig van invloed op de actieradius. Aangezien het brandstofcelsysteem in een FCEV echter bij ongeveer 80 °C werkt, kan de warmte van het koelsysteem worden gebruikt om de cabine in de winter op te warmen, zoals bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Onder koude weersomstandigheden wordt de actieradius dus minder beïnvloed dan bij zuivere batterij-elektrische voertuigen.
 

Zal de waterstof uit een geparkeerde auto verdampen?

Nee. De waterstof in de Opel Vivaro-e HYDROGEN wordt als gas opgeslagen in hogedruktanks. Dit betekent dat het niet verdampt zoals bij voertuigen die waterstof als cryogene vloeistof opslaan.