Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP)
WLTP vs. NEDC
WLTP | NEDC | |
---|---|---|
Testduur |
20 min | 30 min |
Testafstand |
± 11 km | ± 23 km |
Testfasen |
2 fasen: 66% in de stad en 34% buiten de stad | 4 fasen: 52% in de stand en 48% buiten de stad |
Gem. snelheid |
34 km/u | 46,5 km/u |
Max. snelheid |
120 km/u | 131 km/u |
Testtemperaturen |
20 - 30° C | 14 -23° C |
Schakelmomenten |
Vastgelegde schakelmomenten | Per auto verschillende schakelmomenten |
Invloed van optionele uitrusting | Niet meegerekend | Niet meegerekend |
WLTP: realistischer verbruiks- en uitstootcijfers
Op 1 september 2017 werd de nieuwe wereldwijd gestandaardiseerde testmethode ingevoerd; "Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure" (WLTP). De WLTP-testmethode is ontwikkeld om de vorige laboratoriumtest die uit de jaren ’80 stamt - de zogeheten New European Driving Cycle (NEDC) – te vervangen. Door de technologische ontwikkelingen en rijomstandigheden was deze sterk achterhaald. Vanaf september 2018 is de WTLP-testmethode verplicht voor alle nieuw verkochte personenauto’s.
De WLTP-testmethode simuleert onder laboratoriaomstandigheden een autorit die beter overeenkomt met de alledaagse praktijk zodat hij een realistischer cijfer levert. Zo kunt u uw werkelijke verbruik en CO2-emmissie beter inschatten.
De WLTP-testmethode gaat onder meer uit van:
- Meer realistische rijdynamiek en buitentemperatuur,
- Testritten over grotere afstanden en grotere variatie aan rijomstandigheden
- Hogere gemiddelde en topsnelheid,
- Kortere tussenstops
- Dynamischer optrekken en afremmen
- Invloed van toegevoegde optionele uitrusting
Uitleg Van de WLTP-testcyclus
Wat is de wltp-testcyclus?
De WLTP-testmethode is gebaseerd op het reële rijgedrag van automobilisten over de hele wereld. Aan de hand van deze gegevens zijn vier fasen met verschillende gemiddelde snelheden gedefinieerd:
- Laag - tot 56,5 km/u
- Gemiddeld – tot 76,6 km/u
- Hoog – tot 97,4
- Extra hoog – tot 131,3 km/u
Deze fasen simuleren de ritten in de stad, buiten de stad, op buitenwegen en op snelwegen. Bij elke fase wordt een realistische rijsituatie nagebootst door met verschillende intensiteit te accelereren, remmen, stoppen enz. De procedure houdt bovendien rekening met de specifieke standaarduitrusting van de desbetreffende auto die de stroomlijn, de rolweerstand en het gewicht van de auto beïnvloedt.
-
Wat is de wltp-testcyclus?
Wat is de wltp-testcyclus?
De WLTP-testmethode is gebaseerd op het reële rijgedrag van automobilisten over de hele wereld. Aan de hand van deze gegevens zijn vier fasen met verschillende gemiddelde snelheden gedefinieerd:
- Laag - tot 56,5 km/u
- Gemiddeld – tot 76,6 km/u
- Hoog – tot 97,4
- Extra hoog – tot 131,3 km/u
Deze fasen simuleren de ritten in de stad, buiten de stad, op buitenwegen en op snelwegen. Bij elke fase wordt een realistische rijsituatie nagebootst door met verschillende intensiteit te accelereren, remmen, stoppen enz. De procedure houdt bovendien rekening met de specifieke standaarduitrusting van de desbetreffende auto die de stroomlijn, de rolweerstand en het gewicht van de auto beïnvloedt.
Euro 6 en RDE
KERNPUNTEN VAN DE TESTPROCEDURES | WLTP | RDE |
---|---|---|
Temperatuur |
14°C - 23°C |
3°C - 30°C Matige testomstandigheden |
Gewicht |
Leeg voertuig + bestuurder +15% belading |
Tot 90% extra belading |
Duur |
30 minuten |
90 - 120 minuten |
Traject |
Gedefinieerde cyclus |
Verschillende routes (stad, platteland, snelweg) binnen bepaalde marges |
Test onder realistische omstandigheden
De WLTP-test wordt aangevuld met de Real Driving Emissions (RDE)-test. RDE –test meet of een auto ook in de praktijk een lage uitstoot heeft van vervuilende stoffen, zoals stikstofoxide (NOx), terwijl deze op de openbare weg rijdt. Er wordt met een auto op de openbare weg en onder verschillende omstandigheden (stad, snelweg, buitenwegen) gereden.
Om de uitstoot van vervuilende stoffen te meten wordt een auto uitgerust met een Portable Emission Measurement System (PEMS). De PEMS-apparatuur verzamelt gegevens tijdens de RDE-rit. Deze verzamelde gegevens worden geanalyseerd om te waarborgen dat de gestelde emissiewaarden niet worden overschreden.
De testomstandigheden bestaan uit:
- Hoogteverschillen
- Temperatuurverschillen over het jaar
- Extra belading
- Bergop en -af rijden
- Stad (lage snelheid)
- Buitenwegen (gematigde snelheid)
- Snelwegen (hoge snelheid)
Impact op BPM
Wat betekent dit voor u?
In Nederland werd de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen) op een personenauto voorheen berekend op basis van de hoogte van de CO2-emissie. Sinds 1 juli 2020 worden de BPM-tarieven gebaseerd op CO2-emissiewaarden die voortvloeien uit de WLTP-testmethode. De WLTP-testmethode geeft ten opzichte van de voormalige testmethode (NEDC) beter inzicht in het daadwerkelijk verbruik en CO2-uitstoot bij alledaags rijgedrag. De invoering van BPM gebaseerd op WLTP CO2-emissies kan invloed hebben op het BPM bedrag en de consumentenprijzen van onze auto’s. De hoogte van de CO2-uitstoot van een auto kan afhankelijk zijn van een aantal zaken:
1. Keuze van motorisering
Indien u een diesel of benzine kiest, dan zult u zien dat doorgaans de uitstoot van onze dieselmotoren lager ligt dan onze benzinemotoren. Als u echter een elektrische auto kiest, zult u geen uitstoot genereren en hoeft u geen BPM te betalen.
2. Zwaarte van uw auto
Hoeveel uitstoot uw auto genereert is ook afhankelijk van de zwaarte van uw auto. Een SUV is doorgaans zwaarder dan een stadsauto en zal dan ook een hogere CO2-uitstoot hebben.
Individuele opties of een combinatie van opties kunnen uw auto ook zwaarder maken. Indien u bijvoorbeeld een trekhaak of een panoramisch dak zou willen, heeft dit impact op het gewicht van uw auto en daarmee dus ook op de CO2-uitstoot en het uiteindelijk af te dragen BPM bedrag.
3. Stroomlijn van uw auto
Aerodynamica speelt ook een grote rol bij het verlagen van de CO2-uitstoot. Wij perfectioneerden decennialang de stroomlijn van onze auto’s zodat de lucht met de minste weerstand langs de auto gaat. De luchtweerstandscoëfficiënt van een auto wordt uitgedrukt in een Cw-waarde. Een lagere Cw-waarde betekent minder weerstand, waardoor minder energie nodig is om de auto door de lucht voort te bewegen. Individuele opties of een combinatie van opties kunnen de stroomlijn van uw auto beïnvloeden. Indien u bijvoorbeeld andere lichtmetalen velgen wilt kan dit impact hebben op de stroomlijn van uw auto en daarmee dus ook op de CO2-uitstoot en het uiteindelijk af te dragen BPM bedrag. De hoogte van de BPM kan dus verschillen op basis van type auto, motorisering en optie keuzes. Hieronder vindt u een vergelijking tussen twee voorbeelden van prijsopbouw van een Corsa Edition met 1.2 55kw/75pk benzine motor met de opties LED verlichting en al dan niet 16” lichtmetalen velgen.
In deze vergelijking kunt u goed zien wat de impact op Co2 en BPM is afhankelijk van de gekozen opties.
Corsa (1.2 55kW/75pk) Edition | |
---|---|
Netto catalogusprijs excl. BTW/BPM | € 12.640 |
BPM |
€ 2.806 |
BTW |
€ 2.654 |
Fiscale waarde (incl BTW) | € 18.100 |
Afleverkosten | € 899 |
Consumenten-adviesprijs incl. afleverkosten | € 18.999 |
Opties: | |
LED verlichting | € 499 |
BPM verhoging (ivm opties) | € 0 |
TOTAAL | € 19.498 |
CO2 emissie | 123 g/km |
Gemiddeld brandstofverbruik | 5.5 l/100km |
Corsa (1.2 55kW/75pk) Edition | |
---|---|
Netto catalogusprijs excl. BTW/BPM | € 12.640 |
BPM |
€ 2.806 |
BTW |
€ 2.654 |
Fiscale waarde (incl BTW) | € 18.100 |
Afleverkosten | € 899 |
Consumenten-adviesprijs incl. afleverkosten | € 18.999 |
Opties: | |
LED verlichting | € 499 |
16” lichtmetalen velgen, 4-dubbelspaaks | €699 |
BPM verhoging (ivm opties) | € 124 |
TOTAAL | € 20.321 |
CO2 emissie | 124 g/km |
Gemiddeld brandstofverbruik | 5.5 l/100km |