Rijden met een brandstofcelauto

Wat een FCEV zo revolutionair maakt, is zijn vermogen om de elektriciteit uit waterstof aan boord van het voertuig op te wekken. Dit vermogen wordt vervolgens gebruikt om de elektrische motor te voeden die het voertuig aandrijft, waardoor het precies aanvoelt als een normaal puur batterij-elektrisch voertuig om mee te rijden - maar met een grotere actieradius en sneller tanken. Achter het stuur heeft de rijervaring alle kenmerkende zachtheid, stilte, emissievrije en direct beschikbare koppel van de batterij-elektrische aandrijfsystemen van Opel.

Voordelen en belangrijke feiten

Hoe een FCEV je het beste biedt van zowel een nieuwe als een conventionele aandrijving, zonder compromissen:

Alle voordelen van elektrisch:

  • Geen lokale uitstoot
    Het enige bijproduct is zuivere waterdamp

  • Geen geluidsvervuiling

    Ideaal voor stedelijke en residentiële gebieden 


  • Geen trillingen
    Soepele reizen, minder vermoeidheid

  • Direct beschikbare koppel
    Snellere respons en betere acceleratie

  • Uitgebreide fiscale stimuleringsmaatregelen 
    Aantrekkelijke subsidies en kortingen

 

…plus de voordelen van conventionele brandstoffen:

  • Lange afstand
    400 km

  • Snel bijtanken 
    Leeg tot vol in 3 minuten

  • Compromisloos vermogen
    Dezelfde kW en belastingsgraad

  • Netwerk voor brandstofvoorziening 
    Uitbreiding van de waterstofinfrastructuur

 

Hoe werkt waterstof tanken?

Netwerk van waterstoftankstations

Europa investeert fors in waterstofinfrastructuur, met name Duitsland, dat zijn nationale waterstofstrategie in werking heeft gesteld. In samenwerking met energieontwikkelaars en innovatieve industrieleiders zoals Opel is de uitbreiding van het netwerk een prioriteit. Tot nu toe zijn er al ongeveer 20 waterstofstations in Nederland en er komen er nog veel meer bij, waardoor het netwerk in heel Europa wordt uitgebreid. 

Intelligente veiligheidssystemen

Waterstoftanksystemen verspillen geen druppel. Wanneer u uw voertuig op de dispenser aansluit, garandeert een mechanisch apparaat een optimale koppeling. Na een controle met behulp van een infrarood-interface begint het tankproces volgens een internationale norm. Tijdens het tanken wordt de aandrijving uitgeschakeld totdat het proces volledig is afgerond. Nooit meer morsen, druppelen of de spuitmond in het voertuig achterlaten. Puur, gemakkelijk en schoon. 

Zijn waterstofauto's de toekomst?

Autobahn Proof

Het is algemeen bekend dat waterstof als gas zeer ontvlambaar is. Bij een FCEV vindt echter geen verbranding plaats. Het maakt gebruik van een katalytisch proces bij 80 °C waarbij de twee reagerende gassen, waterstof en zuurstof, ruimtelijk worden gescheiden. In een FCEV wordt waterstof als gas opgeslagen in uiterst robuuste tanks die bestand zijn tegen zware schokken, zoals gecertificeerd door de Duitse TÜV. Waterstof is een nieuwe technologie op de weg, maar wordt al tientallen jaren industrieel gebruikt, en de veiligheidssystemen zijn goed ontwikkeld en getest, met inbegrip van sensoren die de onwaarschijnlijke ontsnapping van waterstof detecteren en in dergelijke gevallen het voertuig automatisch uitschakelen en alle veiligheidskleppen sluiten.

Worden brandstofcelvoertuigen ook gesubsidieerd?

FCEV's hebben geen lokale uitstoot, dus ze krijgen dezelfde onbeperkte toegang tot stedelijke emissiearme zones. Er zijn specifieke financieringsprogramma's in verschillende landen om FCEV's te subsidiëren.
Wat is het verschil tussen een brandstofcel- en een batterij-elektrische auto?
Heel eenvoudig: een FCEV wekt zijn eigen elektriciteit op door waterstof om te zetten in elektriciteit, terwijl een batterij-elektrische auto de elektriciteit opslaat in een accu en deze vervolgens gebruikt om het voertuig aan te drijven wanneer het in gebruik is.

Meer over waterstofmobiliteit in het dagelijks leven

 

Wat kost waterstof bij het tankstation?

Waterstof wordt per kilogram berekend. De prijs voor een kg waterstof bij openbare tankstations in Nederland bedraagt op het moment van schrijven € 12,85.
 
Hoe veilig is een waterstofauto?
Het is algemeen bekend dat waterstof als gas zeer ontvlambaar is. Bij een FCEV vindt echter geen verbranding plaats. Het maakt gebruik van een katalytisch proces bij 80 °C waarbij de twee reagerende gassen, waterstof en zuurstof, ruimtelijk gescheiden zijn. In FCEV's wordt waterstof als gas opgeslagen in uiterst robuuste tanks die bestand zijn tegen zware schokken, zoals gecertificeerd door de Duitse TÜV. Waterstof is een nieuwe technologie op de weg, maar wordt al tientallen jaren industrieel gebruikt, en de veiligheidssystemen zijn goed ontwikkeld en getest, met inbegrip van sensoren die het onwaarschijnlijke ontsnappen van waterstof detecteren en in dergelijke gevallen het voertuig automatisch uitschakelen en alle veiligheidskleppen sluiten.
 

Hoe tank ik?

Iedereen die ooit een benzine- of dieselvoertuig heeft getankt, kent de basis, met slechts kleine verschillen omdat waterstof in hogedruktanks wordt opgeslagen. Rij naar het tankstation, open uw tankklep, steek het mondstuk van de dispenser in de koppeling, druk op de knop en wacht tot de tank automatisch wordt gevuld - binnen drie minuten. Daarna koppelt u gewoon af, sluit u de tankklep en kunt u 400 km emissievrij rijden.
 

Heeft koud weer invloed op de actieradius van een brandstofcel?

Net als bij alle elektrische voertuigen zijn de rijstijl en het energieverbruik aan boord van het voertuig van invloed op de actieradius. Aangezien het brandstofcelsysteem in een FCEV echter bij ongeveer 80 °C werkt, kan de warmte van het koelsysteem worden gebruikt om de cabine in de winter op te warmen, net als bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Onder koude weersomstandigheden wordt de actieradius dus minder beïnvloed dan bij zuivere batterij-elektrische voertuigen.