De toekomst van brandstofcellen
Het gebruik van hernieuwbare waterstof als brandstof is een belangrijk onderdeel van Opels missie voor een net-nul toekomst, met name voor zakelijke mobiliteit zoals bedrijfswagens of taxi's. Brandstofcellen zijn commercieel belangrijk - essentieel wanneer tijd geld is - ze kunnen in drie minuten getankt worden en bieden onmiddellijk een grote actieradius. Brandstofcellen zullen een onderdeel zijn van een emissievrije toekomst, aangezien pure batterij-elektriciteit geschikter blijft voor andere mobiliteitsbehoeften, zoals privévoertuigen.
Wat is een brandstofcel?
Een enkele brandstofcel bestaat uit een elektrolytmembraan, een negatieve en een positieve elektrode en twee separatoren. Hij is zeer klein en produceert op zichzelf slechts ongeveer één volt - minder dan een AA-batterij voor huishoudelijk gebruik. Voor voertuigen worden honderden brandstofcellen gecombineerd tot een enkele eenheid, de brandstofcelstapel, die voldoende vermogen levert voor de aandrijving. Brandstofcellen worden niet alleen in voertuigen gebruikt, maar ook stationair voor de levering van warmte en elektriciteit.
Hoe werkt een brandstofcelaandrijving?
De brandstofcel zet waterstof uit de tank en zuurstof uit de lucht om in elektriciteit die wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven en de accu op te laden voor extra vermogen wanneer dat nodig is.
Pure Kracht
Waterstof voor morgen
Waterstofcel-aandrijving Kenmerken
Wat is waterstofaandrijving?
De brandstofcel zet waterstof uit de tank van het voertuig en zuurstof uit de omgevingslucht om in elektriciteit die wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven en de accu op te laden voor extra vermogen wanneer dat nodig is.
Waterstoftanks onder druk
Een van de belangrijkste ontwikkelingen bij Opel was de ontwikkeling van waterstoftanks met een druk van 700 bar. Hierdoor kan voldoende waterstof als gas worden opgeslagen bij normale temperaturen, in plaats van dat het gekoeld moet worden. Dit betekent dat de waterstof in de tanks niet uitzet en verdampt, waardoor de voertuigen lange tijd geparkeerd kunnen staan zonder dat de actieradius afneemt. Opel bouwde en exploiteerde in 2002 's werelds eerste FCEV met 700 bar gecomprimeerde waterstofopslagtechnologie, de HydroGen3. Vandaag gebruiken alle autofabrikanten deze technologie.
Waterstof veiligheid
De Opel Vivaro-e HYDROGEN slaat waterstof met een werkdruk van 700 bar op in koolstofvezel tanks die onder de laadruimte zijn geïnstalleerd. Deze tanks zijn uiterst robuust, ontworpen door Opel om zware schokken te weerstaan en gecertificeerd door de Duitse TÜV. De veiligheidssystemen van Opel zijn uitgebreid, inclusief waterstofsensoren die automatisch de kleppen van de motor en de tank sluiten en het voertuig uitschakelen in het onwaarschijnlijke geval dat er waterstof lekt.
Brandstofcellen : Veelgestelde vragen
Waar bevindt de brandstofcel zich in de Vivaro-e HYDROGEN?
In het motorcompartiment, perfect geïntegreerd met de bestaande elektrische aandrijving van de Vivaro Electric.
Waar bevinden zich de Vivaro-e HYDROGEN-tanks?
De drie tanks van 700 bar zijn geïnstalleerd onder de laadruimte in de bodemplaat waar zich in de batterij-elektrische Vivaro Electric de tractiebatterij bevindt.
Wat zijn de voordelen van een LCV op waterstof?
De Vivaro-e HYDROGEN biedt lokaal geen uitstoot, een grote actieradius, 3 minuten tanken en de volledige laadruimte (dezelfde als de versie met verbrandingsmotor).
Is er externe apparatuur nodig om een waterstof LCV te besturen?
Nee. U kunt de Opel Vivaro-e HYDROGEN in 3 minuten bijtanken met waterstof of de boordaccu opladen.
Wat is het vermogen van de Vivaro-e HYDROGEN brandstofcel?
45 kW.
Wat is de capaciteit van de Vivaro-e HYDROGEN accu?
10,5 kWh.
Wat is de zuiver accu-elektrische actieradius van de Vivaro-e HYDROGEN?
De zuiver elektrische actieradius bedraagt tot 50 km.