Alles over opladen.

Hoe lang duurt het opladen?

De laadtijd van de batterij is afhankelijk van verschillende factoren:

 

  • De batterijcapaciteit (in kWh)
  • Met welk vermogen de batterij maximaal
  • kan worden opgeladen (in kW)
  • Het vermogen dat het AC- of DC-laadpunt maximaal kan leveren (in kW)
  • De temperatuur van de batterij

 

Belangrijk om te weten is dat de zwakste schakel bepaalt hoe snel de batterij daadwerkelijk wordt opladen. En hoe lang het uiteindelijk duurt voordat de batterij is volgeladen, is afhankelijk van de capaciteit. Hoe hoger het aantal kWh, hoe meer energie de batterij kan opslaan en hoe langer het duurt voordat die is volgeladen.

 

Met welk vermogen de batterij van de auto maximaal kan worden opgeladen met wisselstroom (AC), is afhankelijk van de boordlader van de auto. De meeste 100% elektrische Opel-modellen zijn standaard uitgerust met een 11 kW-boordlader. De elektrische plug-in bybrides van Opel hebben een 3,7 kW- of 6,6 kW-boordlader, afhankelijk van de gekozen optie.

 

Opladen via een 230V-stopcontact.

Opladen via een huishoudelijk 230V-stopcontact duurt het langst. Het laadvermogen bedraagt in dit geval 1,8 kW. Dat betekent dat de boordlader van de auto geen belemmering vormt. De laadtijd wordt alleen bepaald door het vermogen van het stopcontact en de batterijcapaciteit.

 

Met 1,8 kW kun je per uur ongeveer 10 kilometer rijbereik bijladen. Het volladen van een 50 kWh-batterij waarmee de meeste elektrische Opel modellen zijn uitgerust, duurt meer dan dertig uur. Bij de Opel Grandland Plug-in Hybrid met een 13,2 kWh-batterij duurt het opladen van 0-100% ongeveer zeven uur.

Thuis of op het werk laden met eigen AC-laadpunt (1-fase).

Bij het opladen via een eigen laadpunt zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden. De snelheid waarmee de batterij kan worden opgeladen, is ook afhankelijk van de elektriciteits-aansluiting in de meterkast en het type laadpaal dat je thuis of op het werk laat installeren.

Stel dat je jouw elektrische Opel met een 11 kW-boordlader zo snel mogelijk wilt opladen, dan kies je een laadpunt dat ook 11 kW kan leveren. Maar dat laadpunt kan alleen 11 kW leveren als de elektriciteitsaansluiting in de meterkast hiervoor geschikt is. Hoeveel vermogen vanuit de meterkast naar jouw eigen laadpunt wordt gestuurd, is afhankelijk of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting hebt en een aardlekautomaat van 16 of 32 Ampère.

Bij een woonhuis of kantoorpand met een 1-fase aansluiting en een aardlekautomaat van 16 Ampère wordt de batterij met een vermogen van maximaal 3,7 kW opgeladen. Hiermee duurt het ongeveer 15 uur om een 50 kWh-batterij op te laden van 0-100%. Heb je een aardlekautomaat van 32 Ampère? Dan wordt de batterij met een vermogen van 7,4 kW opgeladen en duurt het ongeveer 7,5 uur om een 50 kWh-batterij tot 100% op te laden.

Vergeet niet dat de zwakste schakel de daadwerkelijke laadsnelheid bepaalt. Als je een elektrische plug-in hybride aan een 7,4 kW-laadpunt koppelt, zal de batterij nooit met een hoger vermogen dan 3,7 kW of 6,6 kW worden opgeladen, afhankelijk van de boordlader in de auto.
 

Thuis of op het werk laden met eigen AC-laadpunt (3-fase).

Als je wilt opladen met een vermogen van 11 kW, dan kan dat alleen als de woning of het kantoorpand is voorzien van een 3-fasen aansluiting. Deze aansluiting wordt ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee is een 50 kWh-batterij in ongeveer 5 uur opgeladen van 0-100%.

 

Benieuwd welke aansluiting jij in je meterkast hebt? Op je energierekening staat of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting hebt. De Ampèrage staat op de aardlekautomaat in de meterkast.

 

Laden bij openbaar AC-laadpunt.

Alle openbare AC-laadpunten zijn in ons land aangesloten op het landelijke 3-fasen netwerk. Veruit de meeste leveren een vermogen van 11 kW. Alleen als de boordlader van de auto het toelaat, kan hier dan ook met 11 kW worden opgeladen.
 

Snelladen met DC.

Bij een DC-snellader zijn veel hogere laadvermogens mogelijk dan bij een AC-laadpunt. De meeste bestaande snelladers leveren 50 tot 150 kW. Veel nieuwe snelladers die in Europa geïnstalleerd worden, gaan zelfs tot 350 kW. De daadwerkelijke laadtijd wordt ook hier bepaald door het laadvermogen dat de batterij maximaal kan hebben. Dat verschilt per merk en model. Bij Opel is DC-snelladen met maximaal 100 kW mogelijk. Daarmee duurt het ongeveer 30 minuten om een 50 kWh-batterij tot 80% op te laden. Een plug-in hybride Opel is niet geschikt voor snelladen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Schrijf je vrijblijvend in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.


 

Ontdek meer over elektrisch rijden.

Onze modellen

Ontdek welke geëlektrificeerde modellen Opel te bieden heeft. Van volledig elektrische CityCars die uiterst wendbaar zijn, tot elektrishe auto's met een elektrisch rijbereik tot wel 700 kilometer op één volle accu. Voor ieder wat wils.

 
 
Lees meer

Feiten & Voordelen

Elektrische auto's bieden financiële en fiscale voordelen. Ze hebben geen negatieve impact op de CO2-uitstoot of het klimaat, vergen weinig onderhoud en gebruiken hulpbronnen efficiënter. Bovendien kunnen ze worden aangedreven door hernieuwbare energie. Dit zijn slechts enkele van de vele redenen waarom wij geloven dat onze toekomst elektrisch is.
 
Lees meer

Subsidies

Wanneer je een elektrische Opel aanschaft of gaat leasen via Opel Private Lease, kom je in aanmerking voor de overheidssubsidie (SEPP) van €2.950 of €61/mnd. Nog een reden om te kiezen voor een van onze elektrische modellen. Ook voor Opel Bedrijfswagens geldt een subsidie (SEBA) van maximaal €5.000!
 
 
Lees meer