Alles over opladen.
Hoe lang duurt het opladen?
De laadtijd van de batterij is afhankelijk van verschillende factoren:
- De batterijcapaciteit (in kWh)
- Met welk vermogen de batterij maximaal
- kan worden opgeladen (in kW)
- Het vermogen dat het AC- of DC-laadpunt maximaal kan leveren (in kW)
- De temperatuur van de batterij
Belangrijk om te weten is dat de zwakste schakel bepaalt hoe snel de batterij daadwerkelijk wordt opladen. En hoe lang het uiteindelijk duurt voordat de batterij is volgeladen, is afhankelijk van de capaciteit. Hoe hoger het aantal kWh, hoe meer energie de batterij kan opslaan en hoe langer het duurt voordat die is volgeladen.
Met welk vermogen de batterij van de auto maximaal kan worden opgeladen met wisselstroom (AC), is afhankelijk van de boordlader van de auto. De meeste 100% elektrische Opel-modellen zijn standaard uitgerust met een 11 kW-boordlader. De elektrische plug-in bybrides van Opel hebben een 3,7 kW- of 6,6 kW-boordlader, afhankelijk van de gekozen optie.
Opladen via een 230V-stopcontact.
Opladen via een huishoudelijk 230V-stopcontact duurt het langst. Het laadvermogen bedraagt in dit geval 1,8 kW. Dat betekent dat de boordlader van de auto geen belemmering vormt. De laadtijd wordt alleen bepaald door het vermogen van het stopcontact en de batterijcapaciteit.
Met 1,8 kW kun je per uur ongeveer 10 kilometer rijbereik bijladen. Het volladen van een 50 kWh-batterij waarmee de meeste elektrische Opel modellen zijn uitgerust, duurt meer dan dertig uur. Bij de Opel Grandland Plug-in Hybrid met een 13,2 kWh-batterij duurt het opladen van 0-100% ongeveer zeven uur.
Thuis of op het werk laden met eigen AC-laadpunt (1-fase).
Stel dat je jouw elektrische Opel met een 11 kW-boordlader zo snel mogelijk wilt opladen, dan kies je een laadpunt dat ook 11 kW kan leveren. Maar dat laadpunt kan alleen 11 kW leveren als de elektriciteitsaansluiting in de meterkast hiervoor geschikt is. Hoeveel vermogen vanuit de meterkast naar jouw eigen laadpunt wordt gestuurd, is afhankelijk of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting hebt en een aardlekautomaat van 16 of 32 Ampère.
Bij een woonhuis of kantoorpand met een 1-fase aansluiting en een aardlekautomaat van 16 Ampère wordt de batterij met een vermogen van maximaal 3,7 kW opgeladen. Hiermee duurt het ongeveer 15 uur om een 50 kWh-batterij op te laden van 0-100%. Heb je een aardlekautomaat van 32 Ampère? Dan wordt de batterij met een vermogen van 7,4 kW opgeladen en duurt het ongeveer 7,5 uur om een 50 kWh-batterij tot 100% op te laden.
Vergeet niet dat de zwakste schakel de daadwerkelijke laadsnelheid bepaalt. Als je een elektrische plug-in hybride aan een 7,4 kW-laadpunt koppelt, zal de batterij nooit met een hoger vermogen dan 3,7 kW of 6,6 kW worden opgeladen, afhankelijk van de boordlader in de auto.
Thuis of op het werk laden met eigen AC-laadpunt (3-fase).
Als je wilt opladen met een vermogen van 11 kW, dan kan dat alleen als de woning of het kantoorpand is voorzien van een 3-fasen aansluiting. Deze aansluiting wordt ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee is een 50 kWh-batterij in ongeveer 5 uur opgeladen van 0-100%.
Benieuwd welke aansluiting jij in je meterkast hebt? Op je energierekening staat of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting hebt. De Ampèrage staat op de aardlekautomaat in de meterkast.