Opladen en rijbereik van je elektrische auto

Alles wat je moet weten over het opladen van je elektrische auto

Hoe blijf je mobiel met je elektrische auto? Heel eenvoudig door de batterij regelmatig op te laden! Hoe gemakkelijk het is, welke verschillende opties er beschikbaar zijn, waar je op moet letten, hoe vaak het het beste is om op te laden en hoeveel tijd je daarvoor moet plannen? Ontdek hier alle antwoorden.
Het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom

Bijna al onze huishoudelijke apparaten worden aangedreven door wisselstroom, omdat dit de stroom is die door het Europese net wordt geleverd. Apparaten met ingebouwde batterijen moeten echter worden opgeladen met gelijkstroom. Dit geldt voor mobiele telefoons - en ook voor elektrische auto’s.

Het Europese elektriciteitsnet is gebaseerd op wisselstroom omdat dit de elektrische lading efficiënter over lange afstanden kan transporteren - de stroomrichting verandert voortdurend.

De lithium-ion batterij in je elektrische auto heeft echter geen wisselstroom nodig, maar gelijkstroom. Ongeacht of deze stroom afkomstig is van een huishoudelijk stopcontact of een wallbox - deze moet eerst in de auto worden omgezet in gelijkstroom met behulp van een boordlader. En dat kost tijd. Opladen gaat daarom sneller bij een snellaadstation voor gelijkstroom. De wisselstroom uit het net wordt omgezet in gelijkstroom en kan direct in de batterij worden gevoerd. Snellaadstations voor gelijkstroom zijn momenteel alleen beschikbaar in openbare ruimtes, maar je kunt je elektrische auto daar sneller opladen dan bij welke andere stroombron dan ook.

 
Fasen: Wat zijn het? En waarom is 3-fase het beste?
In Europa wordt elektrische energie gedistribueerd via een 3-fasen net, dus er zijn drie lijnen die de elektrische stroom vervoeren. Deze worden fasen genoemd. Voor de meeste huishoudelijke apparaten is één fase voldoende, daarom zijn alle conventionele huishoudelijke stopcontacten eenfasig. 

Grotere apparaten, zoals die in de industrie worden gebruikt - maar ook de oven in de keuken - zijn meestal aangesloten op driefasige wisselstroom. Deze zogenaamde krachtstroom biedt een overeenkomstig hoger vermogen.

In sommige landen (bijv. Frankrijk) zijn particuliere huishoudens alleen aangesloten op een eenfasig netwerk. Andere landen, zoals Duitsland, zijn aangesloten op driefasige wisselstroom - wat natuurlijk ook kan worden gebruikt om je elektrische auto op te laden. De laadsnelheid neemt aanzienlijk toe in vergelijking met eenfasig laden.

Waar staan kW en kWh voor?

Kilowatt (kW) staat voor kilowatt, wat een eenheid van vermogen is. Het geeft aan hoeveel energie op een bepaald moment wordt gebruikt of gegenereerd. Bijvoorbeeld, als een apparaat een vermogen van 1 kW heeft, betekent dit dat het op elk moment 1 kilowatt aan vermogen verbruikt of produceert.

Kilowattuur (kWh) daarentegen is een eenheid van energie. Het meet de totale hoeveelheid energie die over een bepaalde periode wordt verbruikt of gegenereerd. Bijvoorbeeld, als je een apparaat van 1 kW een uur lang gebruikt, verbruikt het 1 kWh aan energie.

 
Of het nu een televisie of een elektrische kachel is: bijna alle huishoudelijke apparaten gebruiken kilowatt (kW). Een kilowattuur (kWh) komt overeen met de energie die een elektrisch apparaat (bijv. machine, gloeilamp) met een vermogen van 1.000 watt in één uur opneemt of afgeeft. Daarom wordt de batterijcapaciteit van een elektrische auto ook in kilowattuur (kWh) aangegeven. Bijvoorbeeld, een Opel Corsa heeft een batterij van 50 kWh. En het energieverbruik per 100 km wordt ook in kWh aangegeven.

Je kan je elektrische auto praktisch overal opladen

Thuis opladen
Thuis je elektrische auto opladen heeft tal van voordelen: het is goedkoper en geeft je flexibiliteit, omdat je op elk moment kunt vertrekken met een opgeladen batterij. Ontdek hier de andere voordelen van het thuis opladen van je elektrische auto. 
Openbaar opladen
Openbaar laden biedt flexibiliteit en gemak, vooral voor mensen die geen eigen oplaadpunt thuis hebben. Het draagt ook bij aan de groei van duurzame mobiliteit in Nederland. De kosten voor openbaar laden variëren, afhankelijk van het type laadstation en de locatie. Snellaadstations zijn meestal duurder, maar ze kunnen je auto in een korte tijd opladen, wat handig is als je onderweg bent. Met snelladen kun je bijvoorbeeld je batterij in ongeveer een half uur tot 80% opladen. 

Oplaadsystemen voor elke behoefte

Laad je je Opel elektrische auto alleen thuis op, of vaak onderweg? Kun je altijd de tijd nemen om op te laden, of moet het snel gebeuren? Wij vertellen je welke accessoires passen bij jouw individuele behoeften en waar je ze kunt krijgen.
Maximaal gemak voor thuisladen: onze wallboxen
Of het nu in de ondergrondse parkeergarage is, direct voor het familiehuis, voor jou alleen of voor meerdere elektrische auto’s. Wij leggen uit wat je moet weten over wallboxen, welke het beste bij jouw Opel past - en jouw rij- en laadstijl. 
Voor een spontane oplaadbeurt: onze mobiele laders
Er zijn talloze manieren om je elektrische auto op te laden - van de conventionele geaarde stekker tot geoptimaliseerde stopcontacten en wallboxen met een hoogspanningsaansluiting. Wij leggen de verschillen uit, welke oplossing het beste bij jou past - en aan welke vereisten je moet voldoen. 

Meer over opladen: kosten, tijd, verbruik

Waarom zijn er AC- en DC-laders, wat is het verschil tussen beide - en hoe beïnvloedt dit de laadtijd en kosten? Vergelijk de laadtijden van verschillende laadopties en ontdek nog veel meer!
Zonne-energie
Met een fotovoltaïsch systeem op je dak maak je jezelf onafhankelijk van elektriciteitstarieven of openbare laadstations. Als je echter met pure zonne-energie wilt opladen, moet je fotovoltaïsche systeem groot genoeg zijn en minstens 1,4 kW aan zonne-energie kunnen leveren naast je huidige energieverbruik. Als het minder elektriciteit produceert, wordt de rest automatisch uit het openbare net gehaald tijdens het laadproces. 
Opladen op het werk
Is het mogelijk om je privé elektrische auto of plug-in hybride op je werk op te laden? Waarom vraag je het niet? Als werknemers hun auto’s kunnen opladen bij een permanent geïnstalleerde faciliteit in het bedrijf, is de laadstroom zelfs belastingvrij. Als je werkgever dit nog niet aanbiedt, is het de moeite waard om te vragen. Het scoort niet alleen punten op het gebied van milieubescherming en duurzaamheid - het kan zelfs geld opleveren als het beschikbaar wordt gesteld aan het publiek. 
Wat te doen bij onweer?
Je kunt je elektrische auto opladen in de regen en zelfs tijdens onweer. Zelfs als je buiten parkeert, is de auto uitgerust met een overspanningsbeveiliging - net als privé- en openbare laadstations. Er is dus geen gevaar, zelfs niet in het hoogst onwaarschijnlijke geval dat de bliksem inslaat op het laadstation of je auto. Desondanks moet je tijdens een onweersbui nog steeds de gebruikelijke voorzichtigheid in acht nemen. 
Lees verder
Bekijk ook onze andere pagina's met informatie over elektrisch rijden

Onze modellen

Ontdek welke geëlektrificeerde modellen Opel te bieden heeft. Van volledig elektrische CityCars die uiterst wendbaar zijn, tot elektrishe auto's met een elektrisch rijbereik tot wel 700 kilometer op één volle accu. Voor ieder wat wils.

 
 
Lees meer

Feiten & Voordelen

Elektrische auto's bieden financiële en fiscale voordelen. Ze hebben geen negatieve impact op de CO2-uitstoot of het klimaat, vergen weinig onderhoud en gebruiken hulpbronnen efficiënter. Bovendien kunnen ze worden aangedreven door hernieuwbare energie. Dit zijn slechts enkele van de vele redenen waarom wij geloven dat onze toekomst elektrisch is.
 
Lees meer

Subsidies

Wanneer je een elektrische Opel aanschaft of gaat leasen via Opel Private Lease, kom je in aanmerking voor de overheidssubsidie (SEPP) van €2.950 of €61/mnd. Nog een reden om te kiezen voor een van onze elektrische modellen. Ook voor Opel Bedrijfswagens geldt een subsidie (SEBA) van maximaal €5.000!
 
 
Lees meer
Blijf op de hoogte
Schrijf je vrijblijvend in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over onze elektrische modellen