De voordelen van Lithium-ion batterijen

Lithium-ion batterijen zijn het hart van onze elektrische auto’s. Ze zijn bijzonder krachtig en hebben de hoogste energiedichtheid vergeleken met andere batterijen. Dit betekent dat ze de meeste energie per kilogram batterij kunnen opslaan. Lithium-ion batterijen hebben tal van voordelen: door hun compacte formaat passen er meer individuele lithium-ion batterijen in je Opel elektrische auto. Zo kun je verder reizen. Bovendien verbruiken ze minder energie om de voertuigbatterij op de optimale bedrijfstemperatuur te koelen.

Ook goed om te weten: onze batterijen worden niet beïnvloed door het zogenaamde “geheugeneffect”. Je kunt je elektrische voertuigbatterij zo vaak opladen als je wilt - zelfs via mobiel snelladen - zonder enig prestatieverlies.

Levenscyclus van een batterij

Levensduur van Lithium-ion batterijen
Onafhankelijke studies schatten dat je met de batterij van een elektrische auto 250.000, tot zelfs 500.000 km kunt rijden. De duurzaamheid van onze batterijen is daarom waarschijnlijk vergelijkbaar met die van onze verbrandingsmotoren. Daarom geven we 8 jaar garantie of 160.000 km op onze elektrische autobatterijen. En mocht er een reden tot klachten zijn, dan is je Opel in een mum van tijd weer klaar voor gebruik. De Opel-werkplaats kan eenvoudig een lithium-ion batterij vervangen.

  
Oplaadcycli

Er zijn veel manieren om je Opel elektrische auto op te laden. Bij een openbaar snellaadstation kan hij binnen 30 minuten tot 80% worden opgeladen. Met de talrijke andere laadoplossingen kun je de oplaadcycli individueel bepalen - kies tussen de enkel- of driefasige wallbox (7,4 of 11 kW).

Gelukkig is het vertrouwde stopcontact (1,8 kW) overal beschikbaar. Het stroomgeoptimaliseerde Green’ up stopcontact van Legrand (3,7 kW) biedt zelfs tweemaal de laadsnelheid (ongeveer 20 km bereik per uur oplaadtijd).

 
Capaciteit
Om echt precies te zijn, heeft elke elektrische auto twee batterijen: één die verantwoordelijk is voor de aandrijving. En een extra 12-volt batterij die verantwoordelijk is voor het starten, de centrale vergrendeling, interieurverlichting, instrumenten - net als bij een verbrandingsmotor. De energie van de 12-volt batterij houdt de auto operationeel, zelfs na ongeveer zes weken stilstand.
  
Productiekosten van betterijen
De productiekosten van lithium-ion batterijen zijn de afgelopen jaren sterk gedaald. Terwijl de prijs in 2010 nog €600 per kilowattuur was, wordt tegen 2025 een prijsdaling tot ongeveer €83 per kilowattuur verwacht. Dit is een van de redenen waarom onze elektrische auto’s de afgelopen jaren ook betaalbaarder zijn geworden. In combinatie met de milieubonus profiteer je momenteel van een prijs die vergelijkbaar is met die van een Opel met een verbrandingsmotor. 

Onderhoud, vervangen en garantie

Batterij onderhouden

Wanneer je elektrische auto wordt onderhouden door je Opel Werkplaats, controleren ze de batterij, de laadverbinding, de laders en alle kabelverbindingen. Je hoeft dus niet zelf voor het batterijonderhoud te zorgen.

Belangrijk voor jou: Je krijgt een officieel batterijcertificaat dat de maximale capaciteit van de batterij bevestigt. Dit certificaat is een integraal onderdeel van de doorverkoopwaarde van je auto.

 
Batterij vervangen
Het vervangen van de batterij van een elektrische auto is een snelle klus voor je Opel Werkplaats: eerst wordt de batterij uit de onderkant verwijderd voordat er een nieuwe wordt geplaatst. Alles is binnen ongeveer vijf minuten gedaan.



  
Garantie op de batterij
Onze elektrische auto’s worden geleverd met een batterijgarantie van 8 jaar of 160.000 km - voor ten minste 70% van de oorspronkelijke laadcapaciteit na deze tijd of afstand. Het batterijcertificaat wordt bij elke inspectie bijgewerkt. Zo krijg je een goede prijs wanneer je je elektrische auto later wilt verkopen.


  

Batterijen en duurzaamheid

Recycling

Na acht tot twaalf jaar gebruik kunnen batterijen nog maar voor 70-80% worden opgeladen. Ze worden dan vervangen en de oude batterijen worden voorbereid voor een tweede leven. Een tweede leven kan verschillende dingen betekenen, bijvoorbeeld gereviseerde elektrische autobatterijen die elektriciteit van fotovoltaïsche systemen opslaan en terugvoeren naar het net wanneer dat nodig is.

De batterijen worden pas na hun tweede leven gerecycled. Alternatief kunnen veel van de afgedankte batterijen aan elkaar worden gekoppeld om een soort blokbatterij te vormen die als bufferopslag dient voor wind- en zonneparken.

 
Duurzaamheid

Bij Opel begint duurzaamheid met de inkoop van grondstoffen en productie. Naleving van alle milieunormen is voor ons vanzelfsprekend. Door hoogwaardige productie, gebruikstips en regelmatig onderhoud zorgen we voor een lange levensduur van de batterijen.

We reviseren gebruikte elektrische autobatterijen zo vaak mogelijk om onze ecologische voetafdruk tot een minimum te beperken. Aan het einde van hun eerste levenscyclus worden de batterijen gereviseerd zodat ze een tweede keer kunnen worden gebruikt. Pas daarna zorgen we voor efficiënte recycling van de grondstoffen. Zie je, bij Opel doen we er alles aan om de milieubelasting van elektrische batterijen zo laag mogelijk te houden.

 
Afvoeren
Je hoeft je geen zorgen te maken over de afvoer van je elektrische autobatterij. Omdat we de capaciteit van de batterij altijd testen tijdens regulier onderhoud, hebben we een nauwkeurig beeld van wanneer het tijd is om de batterij te vervangen - of zelfs af te voeren. 

Technologie

Productie
Voor hun productie hebben elektrische voertuigen meer technologische metalen nodig dan andere voertuigen. Vooral lithium en kobalt zijn belangrijke grondstoffen voor de batterijen. Daarom werken we eraan om de vraag naar grondstoffen te verminderen - door productievernieuwingen, grotere materiaalefficiëntie en, last but not least, verhoogde recycling. 
Componenten en eigenschappen

Lithium heeft het hoogste elektrochemische potentieel van alle metalen, daarom bieden lithium-ionbatterijen veruit de hoogste energiedichtheid van alle metaal-lucht systemen. Dit heeft tal van voordelen voor de elektrische auto, want hoe hoger de energiedichtheid, hoe lichter de batterij - met dezelfde hoeveelheid opgeslagen energie.

Een elektrische batterij weegt tussen de 200 en 700 kg. De hoeveelheid energiedichtheid heeft dus een directe invloed op de handling en het verbruik. Overigens: de gravimetrische energiedichtheid wordt gegeven in kilowattuur per kilogram (kWh/kg).

 
Ontwikkeling
Om ons in de toekomst minder afhankelijk te maken van leveranciers, wordt er een Gigafactory gebouwd bij onze motor- en componentenfabriek in Kaiserslautern: de grootste batterijproductiefabriek in Duitsland. Samen met een fabriek in Noord-Frankrijk zullen we hier vanaf 2024 één miljoen batterijen per jaar produceren.