In het weekend van 16 en 17 juli vind in Nideggen, in de Duitse Eifel, weer de Eifelrundfahrt plaats. Het is een bijzondere editie, want dit jaar wordt het evenement al voor de 100e keer gehouden. Daarom wordt deze keer ook een aanvullend Revival-evenement gehouden en Opel is erbij.
Al vanaf de allereerste editie is Opel namelijk deelnemer aan de Eifelrundfahrt. Om het feestje mee te vieren is neemt Opel de legendarische racemotorfiets uit 1921 mee, net als de Grand Prix-racewagen uit 1913. Die laatste is een voorloper van Formule 1-auto’s. De toen erg moderne 3,8-liter viercilinder levert 110 pk, goed voor een topsnelheid van 170 km/u. Dat was in die tijd echt snel.
Aan de start van de allereerste Eifelrundfahrt stond niemand minder dan Fritz von Opel, de kleinzoon van de merkoprichter. Later zou Fritz bekend worden als Raketen-Fritz, maar dat is een ander verhaal. Fritz verscheen aan de start met een auto die speciaal was ontwikkeld voor racen op de snelle betonbanen die toen nog een relatieve nieuwigheid waren.
De racewagen was erg minimalistisch om zo gewicht te besparen. Zelfs transmissie en remmen waren niet aanwezig! De motor was een watergekoelde ééncilinder met een inhoud van 198 cc en een vermogen van 5,5 pk. Doordat de auto nog geen 70 kg woog, was een topsnelheid van bijna 100 km/u mogelijk. Dat was toen heel indrukwekkend. De gerestaureerde racewagen is anno 2022 een van de speciale attracties van het Revival-evenement.
Natuurlijk worden ook het heden en de toekomst niet vergeten. Daarom is ook de Opel Corsa-e Rally aanwezig. Dat is de allereerste volledig elektrische rallyauto die met de ADAC Opel e-Rally Cup zijn eigen merkencup heeft. Met dat rallykampioenschap laat Opel zien dat elektrisch rijden en sportiviteit uitstekend samen gaan.
In vijf jaar tijd naar de half miljoen