In de nabije toekomst kun je bij Opel ook terecht voor waterstoftechnologie. Stellantis – het moederbedrijf van Opel – stoomt achter de schermen namelijk brandstofceltechnologie klaar voor onder meer de Opel Vivaro.
Waterstoftechnologie heeft veel potentie voor lichte bedrijfswagens en de transportsector in het algemeen. De technologie biedt een grote actieradius en zeer beperkte tanktijden van slechts drie minuten. Dat smaakt naar meer.
Opel profiteert als een van de eerste merken van de brandstofceltechnologie van Stellantis. Op basis van de Opel Vivaro verschijnt er een uitvoering met brandstofceltechnologie met een actieradius van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Het opslagsysteem van de waterstof is geplaatst in de bodemvloer van het model voor een laag zwaartepunt. De brandstofcel bevindt zich in de motorruimte.
De benodigde batterij is geplaatst onder de zitbank. Het aandrijfconcept is extra opvallend omdat de gebruiker het accupakket ook los kan opladen waardoor de gebruiker nog eens 50 kilometer extra range heeft. Die combinatie is nog uniek op de markt. Uiteraard rijdt ook een voertuig met brandstofceltechnologie volledig elektrisch, want in de brandstofcel wordt waterstof door middel van een reactie met zuurstof omgezet in elektriciteit. Die elektriciteit wordt gebruikt om de elektromotor van energie te voorzien.
De Vivaro krijgt een vergelijkbaar laadvermogen als de conventionele modellen met dieselmotor, reken dus op 1.100 kilogram. Er komen twee lengtevarianten (L2 en L3). De L2-versie is 4.959 mm lang en heeft 5,3 m3 inhoud. De L3-uitvoering heeft een lengte van 5.306 mm en heeft 6,1 m3 inhoud. Beide versies hebben een geremd trekvermogen van 1.000 kilogram. Opel maakt in de nabije toekomst meer bekend over de brandstofceltechnologie voor de Opel Vivaro. Tot die tijd kun je bij Opel ook terecht voor een volledig elektrische Opel Vivaro-e.
Battery Refurbishment Center aanzienlijk uitgebreid