De nieuwe volledig elektrische Opel Movano-e completeert het gamma van elektrische lichte bedrijfsvoertuigen en maakt emissievrij rijden en vervoeren mogelijk voor onze bedrijfsmatige klanten. De Movano-e is in meerdere opzichten toonaangevend.
De Movano-e is de eerste, volledig elektrische, grote bestelwagen. Maar wees gerust: als je de voorkeur geeft aan een dieselversie, dan is dat ook mogelijk. Er is namelijk ook keuze uit een 2,2-liter turbodieselmotor met vermogens van 88 kW (120 pk) tot 121 kW (165 pk). Het hoge koppel – al beschikbaar bij lage toerentallen - loopt uiteen van 300 Nm bij 1.500 toeren per minuut tot 370 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Alle dieselversies hebben voorwielaandrijving in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Future proof is de volledig elektrische Movano-e. De Movano-e beschikt over een elektromotor met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 260 Nm, waarbij de maximumsnelheid elektronisch is begrensd op 110 km/u. Er is, afhankelijk van de modelvariant, keuze uit een lithium-ion accu van 37 kWh of 70 kWh, goed voor 117 of 224 kilometer actieradius (WLTP-gecombineerd).
De accu’s zijn geplaatst onder de laadruimte. Dit komt de stabiliteit in bochten en bij zijwind ten goede, zelfs wanneer de auto volledig is beladen. Ook levert de gebruiker niets in wat betreft praktisch gebruiksgemak. Een geavanceerd regeneratief remsysteem, dat de energie terugwint die vrijkomt bij het remmen of vertragen, verhoogt de efficiëntie nog verder.
Er zijn diverse chassis-, lengte- en hoogtevarianten verkrijgbaar en talrijke conversies mogelijk. Kijk maar even mee. De Movano bestelwagen is leverbaar in vier lengtes (L1-4) en drie hoogtes (H1-3), met een maximale laadcapaciteit van 8 tot 17 kubieke meter. De deuren van de H3-variant, die 2,03 meter hoog zijn, zijn toonaangevend in dit segment. Samen met de achterdeuren, die tot 180 graden opengaan (optioneel tot zelfs 270 graden), is het laden van een Movano bijzonder gemakkelijk.
Het indrukwekkende totale voertuiggewicht (GVW) varieert van 2,8 tot 4 ton, terwijl het laadvermogen maximaal 2,1 ton bedraagt. Met een drempelhoogte van 494 millimeter, een breedte van 1.422 millimeter tussen de wielkasten en 1.870 millimeter tussen de panelen, vormt de laadruimte van Opels nieuwe grote bestelwagen de maatstaf voor zijn rivalen.
De standaard cabine heeft één rij van drie zitplaatsen, terwijl de tweede rij van de optionele dubbele cabine-variant plaats biedt aan nog eens vier passagiers. Om te voldoen aan speciale eisen is de nieuwe Movano ook verkrijgbaar als chassis cabine, chassis dubbele cabine en als platform cabine met een enkele rij van drie zitplaatsen. Opels nieuwe lichte bedrijfsvoertuig is ook de ideale basis voor een breed scala aan conversies, zoals kippers en bakwagens.
De nieuwe Movano is na de Combo en de Vivaro de meest recente toevoeging aan Opels familie van lichte bedrijfsvoertuigen. De nieuwe Movano-e maakt het elektrische bedrijfswagengamma van Opel compleet, want de Combo-e en Vivaro-e gingen de Movano-e al voor. Tegen 2024 biedt Opel een geëlektrificeerde versie aan van elke personenwagen- en bestelwagenvariant. De marktintroductie van de nieuwe Movano en Movano-e vindt later in 2021 plaats. Prijzen maakt Opel binnenkort bekend.
Meer weten over de Opel Movano-e? Bijvoorbeeld over de rijhulpsystemen en ‘OpelConnect’, lees dan hier verder.
Nederlander gaat strijd aan met Corsa-e Rally