Toeschouwers en marshalls langs het rallypad moeten kunnen horen wanneer een auto nadert, zo schrijft de Duitse autosportfederatie voor. Om die reden heeft Opel voor de elektrische Corsa-e Rally een sciencefiction-achtig geluid ontwikkeld.
Opel is er in de rallysport vroeg bij met een elektrisch model. Zelfs zo vroeg dat eigenlijk nog niemand ervaring had met geluidssystemen voor rallyauto’s. Opel is op dit gebied dus een pionier. De eerste uitdaging was het ontwikkelen van de juiste speakers. Commercieel beschikbare luidsprekers worden meestal in auto’s of gebouwen geïnstalleerd en zijn dus zelden waterbestendig. Om een elektrische rallyauto goed hoorbaar te maken, moeten de luidsprekers juist aan de buitenkant worden gemonteerd, waar ze te maken krijgen met vibraties, stof en vocht. Dat was dus een uitdaging.
De ingenieurs van Opel vonden de zeer robuuste luidsprekers uiteindelijk bij maritieme accessoires. Aan de voor- en achterkant van de Corsa-e Rally zitten nu twee spatwaterbestendige luidsprekers die ieder een stroomverbruik van maximaal 400 watt hebben. Ze worden van stroom voorzien via een versterker die signalen ontvangt vanuit een eigen aansturingseenheid. Deze zwarte box werkt met speciaal geschreven software die gegevens van de auto omzet in geluid.
Het geluidssysteem is toerentalafhankelijk, zodat bijvoorbeeld spinnende wielen hoorbaar zijn. De afstelling van het uiteindelijke geluidspatroon nam meerdere maanden in beslag. De software werd continu doorontwikkeld en is nu gebaseerd op een ‘stationair geluid’ dat zich aanpast aan alle mogelijke snelheden.
Het volume is in te stellen in twee niveaus. Bij het rijden op de openbare weg, bijvoorbeeld tussen rallystages in, wordt de stille modus gebruikt. Alleen tijdens de rally wordt het volle volume geactiveerd. De teams kunnen het geluid afstellen aan de hand van de regelgeving van de rally.
“We wilden niet zomaar het geluid van een verbrandingsmotor simuleren, maar echt een uniek elektrisch geluid creëren dat past bij het project”, zegt Jörg Schrott, Opel Motorsport Director. “We zijn tevreden met het resultaat en ervan overtuigd dat het geluid ook de fans langs de baan zal aanspreken, ondanks dat het een heel ander geluid is dan dat van een traditionele rallyauto met verbrandingsmotor.”
Het geluidssysteem wordt voor het eerst tijdens een wedstrijd gebruikt op 7-8 mei, bij de seizoensopener van de ADAC Opel e-Rally Cup, de 33e ADAC ACTRONICS Rally Sulingen. De Corsa-e Rally debuteert bij die openingsronde van de ADAC Opel e-Rally Cup, ‘werelds eerste merkencup voor elektrische rallyauto’s.
Moederbedrijf Stellantis ontwikkelt brandstofceltechnologie