De Opel Calibra was de succesvolste sportcoupé van de jaren negentig. De auto heeft de harten van velen gestolen. En nog altijd is de Calibra een begeerlijke auto.
De productie van de Calibra begon in 1990. De tweedeurs coupé van Opel was tien jaar lang de meest aerodynamische productieauto ter wereld, met een Cw-waarde van slechts 0,26. De Calibra had dat te danken aan zijn lange, lage carrosserie en diverse slimme aerodynamische trucjes, zoals een ideale hoogte van de voorspoiler en een naar achter steeds smaller en lager wordende carrosserie. Slim vormgegeven dorpels verlaagden de luchtweerstand nog verder doordat ze voorkwamen dat de lucht die onder de auto stroomde naar buiten afboog.
In totaal zijn er tussen 1989 en 1997 meer dan 238.600 exemplaren van de Opel Calibra gebouwd. Voor de Calibra bood Opel keuze uit vijf motorvarianten, van een 2,0-liter benzinemotor met 85 kW (115 pk) tot een potente turboversie met 150 kW (204 pk). Vooral die laatste motorvariant is tegenwoordig een gewild verzamelaarsobject. Dus mocht je nog een originele hebben, wees er dan maar heel zuinig op. Sowieso moet je zuinig zijn op de Calibra, het is een iconisch model.
De highlight in de carrière van de Calibra was de overwinning in het International Touring Car-kampioenschap in 1996. Maar daar gaan we in een ander artikel dieper op in.
Hoe de haai in Opel-interieurs is ontstaan