De ontwikkeling van de volledig nieuwe Opel Astra ligt op schema. De elfde generatie van Opels bestseller in de middenklasse beleeft over enkele weken al zijn première. Sinds afgelopen winter wordt de nieuwe Astra onderworpen aan een reeks finale tests, finetuning en validatie in real life-omstandigheden. Nu begint de Astra aan het laatste deel van een ware testmarathon. In dit verhaal blikken we terug op wintertests in Zweeds Lapland.
Zweeds Lapland is een frequente reisbestemming voor de ingenieurs van Opel. In de winter van 2020/2021 werd daar ook de nieuwe Astra getest. Bij temperaturen tot -30 ºC reden de onderstelexperts ronde na ronde over de gladde oppervlakken van de speciaal geprepareerde circuits, waarbij ze de elektronisch aangestuurde systemen voor stabiliteit en tractie en het ABS-remsysteem voortdurend optimaliseerden. Het doel: de nieuwe Astra moet altijd veilig en consistent rijden, ongeacht de ondergrond. Met andere woorden: de auto moet zich onder alle omstandigheden gedragen als een echte Opel.
“Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe generatie Astra hebben we ervoor gezorgd dat bestuurders en passagiers kunnen rekenen op veel rijplezier en comfort”, zegt Andreas Holl, hoofd voertuigdynamica bij Opel. “Enerzijds zorgt de geraffineerde en dynamische constructie ervoor dat de inzittenden zich altijd veilig voelen, zelfs bij hoge snelheden op de snelweg. Anderzijds biedt het model veel comfort voor een ontspannen rijervaring, zelfs op slecht wegdek.”
De onderstelspecialisten van Opel kregen in Lapland gezelschap van de ‘HVAC’-specialisten van Opel (verwarming, ventilatie en airconditioning), die zich concentreerden op een snelle opwarming van het passagierscompartiment. Daarbij werden zaken als de warmteafgifte door de motor, de doorstroming van de koelvloeistof, de prestaties van de verwarmingsunit en de luchtstroom van de aanjager onder de loep genomen, evenals het verwarmbare stuurwiel en de verwarming van de voorste en achterste zitplaatsen van de nieuwe Astra.
De opwarmtests zijn niet alleen bedoeld om het comfort van de nieuwe Astra te verbeteren in winterse omstandigheden. De opwarmprestaties moeten ook voldoen aan regelgeving en de nog strengere, eigen veiligheidsnormen van Opel, die bepalen dat de bevroren voorruit en zijruiten van een Opel binnen de kortste tijd ijs- en mistvrij moeten zijn om het zicht van de bestuurder veilig te stellen.
Aangezien de plug-in hybrideversie van de nieuwe Astra een belangrijke rol speelt in de verdere elektrificatie van Opels productaanbod, hielden de ingenieurs ook de opwarmtijden van de lithium-ion batterij nauwlettend in het oog, om er zeker van te zijn dat de prestaties van de cellen voldoen aan de normen voor elektrisch rijden, ook bij lage temperaturen.
Met de nieuwe Astra richt Opel zich rechtstreeks op de ‘sweet spot’ van het C-segment. Het pure en gedurfde design, de state-of-the-art technologie en het aantrekkelijke motorenaanbod – inclusief plug-in hybride-aandrijving – zorgen ervoor dat de nieuwe Astra toonaangevend zal zijn in zijn klasse.
Pure marteling op Dudenhofen Test Centre