De Opel Astra is een miljoenenhit, want van vijf generaties – de Astra F tot Astra K – zijn in totaal al bijna vijftien miljoen exemplaren verkocht. Onder de indruk? Ook deze andere vier feiten over de Opel Astra zijn noemenswaardig.
De Astra heeft sinds de eerste generatie al een hoge mate van recyclebaarheid van componenten. Daarmee zet Opel een belangrijke stap op weg naar een gesloten kringloop van grondstoffen.
Na het succes van de Astra F – die tussen 1991 en 1997 maar liefst 4,13 miljoen keer werd verkocht – dacht Opel voor de Astra G ‘out-of-the-box’. Opels stylingafdeling creëerde het design van de Astra G mede dankzij de film ‘Jurassic Park’. Niet dat het model iets gemeen had met dinosaurussen, maar de designers maakten gebruik van hetzelfde computer-assisted design-programma, ALIAS, dat oorspronkelijk was ontwikkeld voor computeranimatiefilms zoals de blockbuster uit Hollywood. Met die software kon het designteam het nieuwe model virtueel en driedimensionaal ontwikkelen.
Voor de vierde generatie van de Astra sloeg Opel de letter I over, omdat die te veel lijkt op het cijfer 1. Dus werd de nieuwe Astra die in 2009 verscheen, Astra J genoemd. Deze Astra bracht de nieuwe, geavanceerde technologie van de Insignia – Opels succesvolle middenklasser – naar de compacte klasse. Dankzij de dynamische bochtverlichting (AFL, Adaptive Forward Lighting) kon de nieuwe Astra de bocht ‘inkijken’, en het Opel Eye-veiligheidssysteem met een camera aan de voorzijde herkent niet alleen verkeersborden maar kan de bestuurder ook waarschuwen als hij onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten.
De zesde generatie van de Opel Astra is het begin van een nieuw tijdperk. Voor het eerst is Opels model in de compacte klasse leverbaar als plug-in hybride, dus met elektrische aandrijving, in twee vermogensvarianten. Er zijn ook varianten met efficiënte benzine- en dieselmotoren.
Verkoop nieuwe Movano van start