De orderboeken voor de nieuwe Opel Astra openen komend najaar en de levering start begin 2022. Kun je niet wachten op de nieuwe Astra? In dit artikel praten we je tot in detail bij over de geheel nieuwe, zesde generatie Astra. We omschrijven hem vast drie woorden: zelfverzekerd, geëlektrificeerd, efficiënt. Smaakt naar meer toch?
Dertig jaar na de lancering van de eerste generatie die de legendarische Kadett opvolgde, opent de nieuwe vijfdeurs Astra hatchback het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van het merk. En je mag heel veel verwachten, want er zit meer op en aan de Astra dan ooit! De auto wordt vanaf dit najaar gebouwd in het Duitse Rüsselsheim, waar ook de ontwikkeling plaatsvond.
Na de Mokka, Crossland en Grandland is de nieuwe Astra de eerste hatchback die de gedurfde, pure designfilosofie van Opel vertolkt. De Opel Vizor – het nieuwe familiegezicht van Opel dat debuteerde op de Mokka en centraal staat bij de nieuwe designtaal – volgt het zogenaamde Opel Compass. Hierbij kruisen de verticale en horizontale lijnen van de vouw in de motorkap en de vleugelvormige dagrijverlichting met het Opel Blitz-embleem.
De Opel Vizor strekt zich uit over de gehele breedte van de auto, die daardoor ook visueel wordt versterkt, en integreert zowel de Intelli-Lux LED®-koplampen als de voorste camera van het Intelli-Vision-systeem. Van opzij oogt de nieuwe Astra opvallend dynamisch dankzij de uitgesproken, naar voren gerichte C-stijl.
Ook aan de achterzijde komt het Opel Compass terug met het centraal geplaatste logo, het verticaal uitgelijnde en hoog gemonteerde remlicht en de LED-achterlichten. Daarbij doet het Blitz-embleem ook dienst als grendel voor de achterklep, die overigens gemaakt is van ultramodern composietmateriaal. Dit materiaal is bijzonder licht en stijf en maakt een heel precieze uitvoering van designdetails mogelijk, zoals de slanke achterlichten.
“De nieuwe Astra vertegenwoordigt de volgende fase in de uitvoering van onze nieuwe designtaal”, zegt Vice President Design, Mark Adams. “Met zijn gedurfde familiegezicht, gespierde wielkasten en strakke oppervlakken heeft de nieuwe Astra een zeer sportieve en zelfverzekerde persoonlijkheid. Het interieur zet eveneens een gedurfde stap in de toekomst. De nadrukkelijk op de bestuurder gerichte Pure Panel cockpit met naadloze glazen afwerking biedt onze klanten een geheel nieuwe ervaring.”
Kijk ook zeker even naar het Pure Panel. Deze digitale cockpit is voorzien van twee 10-inch beeldschermen die naadloos op elkaar aansluiten en een horizontaal geheel vormen met de ventilatieroosters aan de bestuurderszijde. Dankzij een sluiterachtige laag die opwaartse reflecties in de voorruit voorkomt, hoeft er geen kap over de schermen geplaatst te worden, wat bijdraagt aan de hightech sfeer aan boord.
Het Pure Panel biedt een optimale mix van digitalisering en intuïtieve bediening. Het is ontdaan van alle storende, visuele prikkels en overbodige submenu’s, terwijl het aantal fysieke bedieningselementen tot een minimum is teruggebracht. Telefoonkabels zijn eveneens overbodig, want de nieuwe Astra is standaard uitgerust met draadloze Apple CarPlay en Android Auto.
De nieuwe Astra is gebaseerd op de derde generatie van het modulaire EMP2 multi-energy-platform, waarbij het Opel-DNA vanaf het begin van de ontwikkeling is ingebouwd. Het onderstel maakt gebruik van McPherson-veerpoten op de vooras en een torsiestang op de achteras. De torsiestijfheid is 14% hoger dan die van de vorige Astra.
Met een lengte van 4.374 mm en een breedte van 1.860 mm raakt hij de ‘sweet spot’ van de compacte klasse. Dankzij de opvallend korte overhang aan de voorzijde is de nieuwe Astra slechts 4 mm langer dan het vorige model, terwijl de wielbasis van 2.675 mm (+13 mm) aanzienlijk groter is. De bagageruimte met een verstelbare bodem biedt de bestuurder en zijn vier passagiers nog altijd 422 liter aan laadcapaciteit.
De architectuur van de nieuwe Astra integreert de nieuwste geautomatiseerde rijhulpsystemen. Die maken gebruik van een multifunctionele camera in de voorruit, vier camera’s rond de auto (voor, achter, links en rechts), vijf radarsensoren (aan de voorzijde en op elke hoek) en twee ultrasone sensoren (voor en achter).
De camera’s en sensoren zijn geïntegreerd met e-horizon-connectiviteit in Intelli-Drive, wat het bereik van de camera’s en de radar vergroot. Hierdoor kan het systeem de snelheid in bochten aanpassen, snelheidsadviezen geven en semi-automatisch van rijstrook wisselen. ‘Hands-off’-detectie op het stuurwiel zorgt ervoor dat de bestuurder te allen tijde betrokken blijft bij het rijden.
Het uitgebreide aanbod van geautomatiseerde rijhulpsystemen omvat ook een adaptieve cruise control die de snelheid verhoogt of verlaagt om de afstand tot de voorligger te bewaken, zonder daarbij de ingestelde snelheid te overschrijden. Dit systeem kan de auto zelfs geheel tot stilstand brengen. Bovendien zijn de versies met een automatische transmissie voorzien van een ‘Stop & Go’-functie, waarmee de auto ook weer automatisch vanuit stilstand kan vertrekken om de voorligger te volgen, bijvoorbeeld in files.
Andere toonaangevende assistentiesystemen zijn de head-up display, dodehoekdetectie met een groot bereik, Intelli-Vision 360-graden camera voor eenvoudige parkeermanoeuvres, uitgebreide herkenning van verkeersborden, waarschuwing voor kruisend verkeer achter en actieve rijstrookpositionering om de auto in het midden van de rijbaan te houden.
Het hoogtechnologische karakter van de nieuwe Astra is mede te danken aan de verlichting. Waar de vorige Astra bij de introductie in 2015 indruk maakte met zijn adaptieve matrixverlichting, tilt de nieuwe Astra de verlichtingstechnologie naar ongekende hoogte in deze klasse met zijn Intelli-Lux LED® Pixel Matrix verlichting.
Deze ultramoderne technologie, die ook beschikbaar is op de Opel Grandland en Insignia, maakt gebruik van 168 LED-elementen (84 per koplamp). Intelli-Lux LED® kan in milliseconden de lichtbundel aanpassen op basis van de rijsituatie en de omgeving, zonder dat medeweggebruikers verblind worden.
Een andere zeer gewaardeerde eigenschap die wordt voortgezet in de nieuwe Astra, is de beschikbaarheid van AGR-gecertificeerde voorstoelen. Deze uiterst ergonomische zetels zijn 12 mm lager geplaatst dan in de vorige Astra en garanderen een goede zithouding dankzij de geoptimaliseerde schuimdichtheid bij zowel de Sport- als de Comfort-stoelen.
De ergonomische AGR-voorstoelen zijn de beste in deze klasse en bieden een breed scala aan (optionele) aanpassingen, van elektrisch bedienbare kanteling tot en met een elektro-pneumatische lendensteun. Wie kiest voor nappa-lederen bekleding krijgt ook verwarmbare en geventileerde voorstoelen, een bestuurdersstoel met massagefunctie en een verwarmbare achterbank. Alcantara stoelbekleding behoort ook tot de mogelijkheden.
De nieuwe, zesde generatie Opel Astra is de eerste die met geëlektrificeerde aandrijving op de markt komt. Direct vanaf de introductie is er keuze uit twee plug-in hybridevarianten en efficiënte benzine- en dieselmotoren, met vermogens variërend van 81 kW (110 pk) tot en met 165 kW (225 pk).
Een zesversnellingsbak is standaard op de benzine- en dieselmotoren, terwijl een 8-acht automaat optioneel leverbaar is voor de krachtigere varianten. Beide plug-in hybrides zijn standaard uitgerust met een geëlektrificeerde 8-traps automaat.
3x belangrijk nieuws van Opel