De geheel nieuwe, zesde generatie Opel Astra is in de afgelopen drie jaar ontwikkeld door een team waarvan de kern bestaat uit 25 personen. Mariella Vogler is als Chief Engineer verantwoordelijk voor de ontwikkeling als geheel. Zij legde daarbij de nadruk op de ‘perceived quality’, oftewel de kwaliteitsbeleving van de klant. We spreken haar kort over haar ervaringen.
“Ons internationale team heeft zijn doelen bereikt dankzij de maximale openheid en waardering tegenover elkaar”, vertelt Vogler. “Je kunt geen auto ontwikkelen die positieve gevoelens oproept als de leden van het ontwikkelingsteam met hun ellebogen werken. Het is niet zozeer de vrouwelijke factor die het resultaat heeft bepaald, maar de uiteenlopende specialismen en talenten die de samenwerking, de interactie en dus het uiteindelijke product zo aantrekkelijk maken. Deze diversiteit was kenmerkend voor de ontwikkeling van de nieuwe Astra.”
De nieuwe Astra is op een andere manier ontwikkeld dan alle andere modellen hiervoor: met meer emotie en gevoel, waarbij de nadruk lag op de kwaliteit die de klant ervaart. Ongeacht het ontwerp van de Astra, de geluiden die hij maakt of hoe hij aanvoelt – de auto moet de klant een tevreden gevoel geven dat verder gaat dan alle tastbare aspecten.
Vogler: “We wilden een auto ontwikkelen die bij iedereen sympathiek overkomt en in elk opzicht aantrekkelijk wordt gevonden. Perceived quality is geen onbekend begrip bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s, maar bij de ontwikkeling van de nieuwe Astra is er voor het eerst vanaf het begin continu aan gewerkt.”
De aandacht voor de kwaliteitsbeleving van de klant heeft veel te maken met de heroriëntatie van het merk, die in 2018 plaatsvond, tegelijk met de start van de ontwikkeling van de nieuwe Astra. Destijds waren specialisten op het gebied van design, marketing en ontwikkeling intensief betrokken bij de vormgeving van de Opel-waarden ‘German’, ‘approachable’ en ‘exciting’ die tot uiting kwamen via de designtaal, technologie en het algehele gevoel dat de auto zou moeten oproepen. Toen ontstond ook de nieuwe designfilosofie van Opel, waarin de kenmerken ‘puur’ en ‘gedurfd’ een belangrijke rol spelen. Het was dus de uitgelezen tijd om een nieuwe Astra met een zeer bijzonder karakter te ontwikkelen.
De combinatie van verschillende emoties die de nieuwe Astra oproept, is wat het model zo aantrekkelijk maakt. De lijnen van de flanken zijn helder en krachtig en geven een gevoel van vertrouwen, van veiligheid. “Als je als ouder je kind in een kinderzitje plaatst en het portier sluit, dan wil je het gevoel hebben dat je gezin beschermd is in de auto”, zegt Vogler.
Een voorbeeld van de uitstekende haptonomie – het gevoel dat iets geeft – is te vinden aan de achterzijde van de nieuwe vijfdeurs Astra. Het ontwikkelingsteam wilde de onplezierige ervaring die iedereen kent als je letterlijk in het duister moet tasten naar de greep van de achterklep om die te openen. Daarom is het openingsmechanisme nu geïntegreerd in het logo. En dat biedt de klant een prettige, hoogwaardige ervaring.
Ook de grote vooruitgang in het interieur van de nieuwste generatie van de Opel Astra heeft sterk te maken met de kwaliteitsbeleving van de klant. Als je plaatsneemt achter het stuur, dan voel je je direct welkom in de auto. Dat aangename gevoel wordt opgeroepen doordat het interieur is ontdaan van allerlei overbodige elementen – het ontwikkelingsteam noemt dat ‘optische ontgifting’.
Met het volledig digitale Pure Panel is analoge weergave iets uit het verleden. In plaats daarvan biedt deze nieuwe HMI (Human Machine Interface) de gebruiker een intuïtieve gebruikservaring met een heldere weergave. Het team heeft voor sommige functies knoppen ontwikkeld om het behulpzame karakter van de nieuwe Astra te benadrukken. Als de bestuurder bijvoorbeeld behoefte heeft aan frisse lucht, dan zorgt de knop ‘Max AC’ direct dat de airconditioning die op volle kracht levert.
Om de sfeer in de nieuwe Astra in zijn geheel extra aangenaam te maken, heeft het model een geheel eigen soundtrack gekregen – voor zover de veiligheidsspecificaties dat toelaten. Het geluid van een klokkenspel – voor het ritmische geluid van de richtingaanwijzer en het waarschuwingssignaal van de veiligheidsgordels – zorgt voor een geheel nieuw en aangenaam akoestisch landschap. Het team vindt kunstmatige, ‘ingeblikte’ geluiden te onpersoonlijk en liet daarom een muzikant naar de opnamestudio komen om de geluidssequenties op snaar- en percussie-instrumenten op te nemen; deze begeleiden de bestuurder voortaan harmonieus.
De kwaliteitsbeleving van de klant heeft in de Opel Astra een nieuwe betekenis gekregen, maar dat drukt andere typerende kenmerken van Opel niet naar de achtergrond. “Het was voor ons duidelijk dat de nieuwe Astra alleen begeerte kan opwekken als we ook de karaktertrekken van Opel zouden behouden. Behalve de ‘zachte kwaliteit’ speelde daarom ook de ‘harde kwaliteit’ een belangrijke rol bij de ontwikkeling”, vertelt Vogler.
Opel staat sinds jaar en dag bekend om de betrouwbaarheid van zijn auto’s. Bovendien komen met de nieuwe Astra ook innovaties naar het compacte segment die voorheen waren voorbehouden aan auto’s in hogere segmenten. Dat zijn onder meer de nieuwste versie van de adaptieve Intelli-Lux LED Pixel-verlichting en de AGR-gecertificeerde voorstoelen (AGR staat voor ‘Aktion gesunder Rücken e.V’, ter bevordering van een gezonde rug), die door Opel zelf zijn ontwikkeld. Het overheersende gevoel in het ontwikkelingsteam is de trots op wat ze hebben gerealiseerd: “We willen dat klanten het enthousiasme voelen dat alle betrokkenen in de nieuwe Astra hebben gestoken”, besluit Vogler namens het gehele ontwikkelingsteam.
Elektrificatie breekt door