Opel heeft een lange en succesvolle historie met stationwagens. Van de eerste Kadett tot de huidige Astra. In een serie blogs staan wij eens stil bij deze Opel stationwagens. In dit zevende deel: de Astra G Caravan.
In het voorjaar van 1998 komt de nieuwe Opel Astra G op de markt. Naast de drie- en vijfdeurs hatchbackversies is hij er ook meteen als Caravan. De nieuwe Astra heeft een progressief design en dankzij een dynamisch onderstel en bijna twee keer zo stijve carrosserie ten opzichte van het voorgaande model gaan de rijeigenschappen er nog meer op vooruit. Ook wordt de carrosserie dankzij een volledig galvanisatieproces nog beter beschermd tegen roest. Geen wonder dat de Astra G nog altijd een gewilde occasion is.
De betere rijeigenschappen zorgen ook voor meer veiligheid, net als een aantal andere verbeteringen. Zo hebben de koplampen liefst 30 procent meer lichtopbrengst dan voorheen en is het onderstel voorzien van een volledig nieuw Dynamic Safety-design. Dat betekent meer comfort en een dynamische maar toch zekere wegligging. Zelfs bij zware belasting.
Ten opzichte van het voorgaande model heeft de Opel Astra G Caravan een elf centimeter langere wielbasis, wat natuurlijk ten goede komt aan de interieurruimte. Achterin heeft de bagageruimte met de achterbank neergeklapt zelfs een inhoud van meer dan 1.500 liter. De Astra G maakt ook indruk als de snelste Caravan ooit: in 2002 verschijnt de OPC-uitvoering. Die zorgt op de Autobahn regelmatig voor verrassingen, want ondanks zijn bescheiden uiterlijk haalt de stationwagen een topsnelheid van 240 km/u.
De Opel Astra H Caravan