Misschien heb je hem al een keertje ontdekt: de haai in het interieur van een Opel. De haai is te vinden in de nieuwe Opel Mokka en in de populaire Opel Corsa. Maar hoe is die haai eigenlijk ontstaan?
Op een zondag in 2004 werkte Opel-designer Dietmar Finger thuis aan een ontwerp voor de nieuwe Corsa. Om precies te zijn werkte hij aan de niet zo interessante buitenwand van het dashboardkastje, het deel dat het grootste deel van de tijd wordt afgedekt door het portier. Als het handschoenenkastje geopend is, moet deze wand stevigheid bieden. Daarvoor zitten er dwarsribbels in het kunststof oppervlak. Dietmar Finger moest nu deze ribbels gaan ontwerpen.
Terwijl hij midden in zijn ontwerpproces zat, liep zijn zoon langs, keek naar de schets en zei: “Papa, waarom teken je niet een haai?” Ach, waarom ook niet, dacht Finger en hij gaf de ribbels de vorm van een haai. Een idee en een nieuwe traditie waren geboren. De haai in het handschoenenkastje ging in productie. Vanaf dat moment ging het succesverhaal van de ‘Opel-haai’ zijn eigen leven leiden.
Karim Giordimaina, Design Director - die destijds verantwoordelijk was voor het interieurdesign van de Zafira - verborg ook drie haaien in het interieur van de flexibele MPV. Later werden nog meer haaien waargenomen. Eerst in de Opel ADAM, daarna in de huidige Opel Astra en uiteindelijk in de andere personenauto’s. Van Opel Crossland en Opel Grandland X tot de Opel Insignia.
Dit heeft intern gezorgd voor een echte cult. Sindsdien zorgt iedere interieur-hoofdontwerper ervoor dat er aan het eind van het ontwikkelingsproces ten minste één haai in het interieur terechtkomt. Meestal blijven die onontdekt tot de introductie van die auto.
Giordimaina: “Als we een nieuw model introduceren vragen journalisten ons nu waar de haaien zitten. Ik moedig onze ontwerpers altijd aan om haaien te verstoppen in de nieuwe interieurontwerpen. De liefdevol getekende roofdieren staan voor wat Opel onderscheidt: de passie voor onze auto’s. We zijn gepassioneerd over het design van onze auto’s en hebben oog voor ieder detail. We zijn benaderbaar, menselijk en doen alles met een lach op ons gezicht. Dat is precies wat we willen dat onze klanten voelen.”
In schaal 1:43