Feest! De Opel Kadett A bestaat 60 jaar. Het is de grondlegger van de moderne compacte klasse. In 1962 verscheen hij op de markt. De tijd vliegt!
Een grote kofferbak, ruimte voor vier personen, een levendige motor en lage kosten. Dat is in een notendop de Opel Kadett A. En dankzij die eigenschappen is het model ook uitgegroeid tot een groot succes. Opel produceerde tussen 1962 en 1965 bijna 650.000 exemplaren. De Kadett A was precies de juiste auto voor het herstel van de West-Duitse economie na de Tweede Wereldoorlog, dat bekendstaat als het ‘Wirtshaftswunder’.
In de jaren van de Duitse wederopbouw was er namelijk veel vraag naar praktische en betaalbare auto's. In 1962 bouwde Opel daarom speciaal voor de Kadett A een volledig nieuwe productiefaciliteit in Bochum. De eerste naoorlogse Kadett rolde hier in oktober 1962 van de band.
Naoorlogse Kadett? Zeker! Opel was in 1936 de eerste autofabrikant die een gezinsvriendelijke en vooral betaalbare compacte auto op de markt bracht: de Opel Kadett. In 1962 blies Opel de naam ‘Kadett’ nieuw leven in met de introductie van de Kadett A.
De Kadett A was zeer betaalbaar; de prijslijst begon bij 5.075 Duitse marken. De ingenieurs hielden de productie zo eenvoudig mogelijk. De constructie bestond uit slechts 12 hoofdonderdelen; de zijpanelen waren gemaakt van een enkele staalplaat. Feitelijk was deze Kadett een schoolvoorbeeld van een lichtgewicht constructie. De sedan woog slechts 670 kilogram, de Caravan, die kort daarna volgde, slechts 720 kg.
De lage onderhoudskosten van de Kadett A waren te danken aan het ontwerp. Dankzij onderhoudsvrije verbindingen in de ophanging en besturing had de auto geen smeernippels nodig. Een inspectie van 10.000 kilometer, inclusief materialen, kostte slechts ongeveer 30 Duitse marken.
Nog een voordeel van de Kadett A: vier personen konden in de Kadett A comfortabel reizen. De binnenruimte verbaasde bestuurders die eerder in kleinere auto’s reden.
Verder zat de tankdop aan de buitenkant, een innovatie waar men destijds bij een bepaalde andere Duitse fabrikant tevergeefs naar op zoek was. 'Je zult nooit de geur van benzine in de kofferbak hebben', was de ironische begroeting in de richting van Wolfsburg. De ruime kofferbak was dus exclusief gereserveerd voor bagage.
Met zijn moderne, watergekoelde voorin geplaatste motor bood de achterwielaangedreven Kadett nog een designvoordeel ten opzichte van de Kever. De 993 cc viercilinder produceerde eerst 40 pk en dreef vanaf 1963 ook de nieuwe Kadett Caravan aan. De Kadett kon met deze krachtbron een maximumsnelheid van 120 km/u halen. De 48 pk sterke 1,0-liter S-motor, die voor het eerst werd gebruikt in de nieuwe coupé uit 1963, haalde zelfs 130 km/u.
Een belangrijk voordeel van de Kadett A-generatie was dat op hetzelfde platform een hele modelfamilie kon worden gebouwd: een sedan, coupé en stationwagen.
Op de Autosalon van Genève in 1963, ongeveer zes maanden na het debuut van de sedan, presenteerde Opel de Kadett A Caravan, de eerste Duitse compacte stationwagen. Een populaire optie was de extra, achterwaarts gemonteerde achterbank voor kinderen waarmee de Kadett A Caravan plaats bood aan maximaal zes personen.
Opel werd al snel marktleider in het segment. Tegen het midden van de jaren 60 was bijna elke tweede stationwagen in Duitsland een Opel. Sindsdien maakt een auto als een bestelwagen – oftewel ‘car-a-van’ – deel uit van elke nieuwe generatie Kadett en Astra, alleen is de aanduiding bij de Astra sinds enige generaties vervangen door de term Sports Tourer. Kijk maar naar de nieuwe Astra Sports Tourer voor het eerst leverbaar als plug-in hybride en, vanaf 2023, als volledig elektrisch model.
Jürgen Klopp rijdt Opel Astra Plug-in Hybrid