In 2022 viert Opel zijn 160-jarig jubileum. Al die jaren heeft Opel innovaties bereikbaar gemaakt voor het grote publiek. In een serie blogs blikken we terug op enkele van de belangrijkste innovaties. In dit zesde deel: veiligheid.
Veiligheid staat bij Opel al lange tijd voorop, in welke klasse dan ook. Zo beschikt de Opel Rekord C uit 1967 al over rembekrachtiging en schijfremmen vóór. Ook is het de eerste Opel met schroefveren op de achteras. Dat zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook voor een betere wegligging. Een jaar later zijn alle Opel-modellen standaard uitgerust met een telescopische stuurkolom. Bij een aanrijding schuift die in elkaar, zodat de bestuurder het stuur niet in de borst krijgt en meer overlevingsruimte heeft.
In de jaren ’90 worden pas echt grote stappen gemaakt. Zo is de Opel Astra in 1991 voorzien van het Opel Safety System, dat bij een zijdelingse aanrijding voor optimale bescherming zorgt. In 1995 zijn alle nieuwe modellen leverbaar met full-size airbags voor zowel bestuurder als passagier. Dat is heel wat in die tijd. Opel is de eerste Duitse autofabrikant die dat levert.
Voorkomen is beter dan genezen, dat geldt zeker voor ongevallen. Goed zicht is daarom essentieel. In 2003 is Opel de eerste fabrikant met Adaptive Forward Lighting die zich aanpast op de situatie. Daarbij hoort ook dynamische bochtverlichting voor de middenklasse. In bochten schijnt die tot 90 graden de bocht in voor optimaal zicht ‘om de hoek’.
In 2015 debuteert samen met de Opel Astra de adaptieve IntelliLux LED Matrix-verlichting. Met de huidige Insignia, Grandland en de nieuwe Astra is de verlichting verder geëvolueerd tot het Pixel Light, met in totaal 168 LED-elementen. Dat zorgt voor een zeer nauwkeurige en op de situatie aangepaste verlichting. Bovendien worden andere weggebruikers zelfs door het grootlicht niet verblind.
Innovatie: records