In 2022 viert Opel zijn 160-jarig jubileum. Al die jaren heeft Opel innovaties bereikbaar gemaakt voor het grote publiek. In een serie blogs blikken we terug op enkele van de belangrijkste innovaties. In dit vijfde deel: het creëren van nieuwe marktsegmenten.
In 1991 creëert Opel met de Frontera een nieuw marktsegment. Een vierwielaangedreven auto is niet langer een spartaans en doelmatig voertuig, maar voortaan een volwaardige auto met alle luxe en die je juist ook in je vrije tijd wilt gebruiken. Met de Frontera trad Opel letterlijk en figuurlijk buiten de gebaande paden. Al snel blijkt de Frontera een succes en is hij leider in het nieuwe segment.
In 1999 gaat Opel ook weer innovatief te werk, met de zevenpersoons Zafira. Van buiten lijkt het misschien een gewone MPV zoals die er toen al wel meer waren, maar vanbinnen wist de Zafira zich echt te onderscheiden. Met het variabele Flex7-stoelsysteem was de ruime auto namelijk heel eenvoudig om te bouwen naar een tweezitter met enorme laadruimte. Daarvoor hoeven de stoelen niet eens te worden verwijderd, ze klappen in tot een vlakke laadvloer.
Met de Corsa vond Opel weliswaar niet het segment van de compacte stadsauto uit, maar het merk bracht wel de nodige innovaties naar het segment. Niet voor niets viert het model dit jaar na een succesvolle carrière zijn 40-jarig jubileum. De nieuwste innovaties? De Corsa maakt elektrische aandrijving bereikbaar voor het grote publiek. Niet voor niets is de Corsa in Duitsland de bestseller in zijn klasse.
Innovatie: de auto voor het volk