In 2022 viert Opel zijn 160-jarig jubileum. Al die jaren heeft Opel innovaties bereikbaar gemaakt voor het grote publiek. In een serie blogs blikken we terug op enkele van de belangrijkste innovaties. In dit vierde deel staan de bedrijfswagens centraal.
Opel leverde niet alleen de personenauto’s voor het volk, maar ook de bedrijfswagens. In 1930 introduceerde Opel de Blitz. Een vrachtwagen met 1,5 ton laadvermogen en een naam die natuurlijk verwijst naar het iconische merklogo. Met de Blitz werd Opel in de jaren voor de oorlog zelfs de grootste Duitse vrachtwagenfabrikant.
In 1952 verscheen een volledig nieuwe Blitz, die ook weer een groot succes werd. Verspreid over meerdere modelgeneratie blijft de Opel Blitz-modellijn tot 1975 in productie. Daarbij evolueert het model van een lichte vrachtwagen naar een grote bestelbus. De meest uiteenlopende varianten zijn verschenen, van brandweer- tot ijscowagen, van sleepwagen tot stadsbus. De latere modellen zijn nog altijd populair, als camperbus.
Ook tegenwoordig heeft Opel een sterk aanbod van lichte bedrijfswagens. De Combo, Vivaro en Movano zijn verspreid over meerdere modelgeneraties al decennialang straatbeeldbepalend. In hun nieuwste gedaante doen zij hun werk zelfs emissievrij, met de batterij-elektrische Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. Er is zelfs een waterstof-elektrische versie: de Vivaro-e HYDROGEN.
Innovatie: nieuwe marktsegmenten