Kaj Gorgels, Opel en Feyenoord-spelers spotten AED’s.

1 op de 3 Nederlanders weet niet waar de dichtstbijzijnde AED (Automatische Externe Defibrilator) in zijn of haar woonwijk hangt, terwijl bij een hartstilstand elke minuut telt. Er is dus geen tijd om eerst op zoek te gaan naar een beschikbare AED. Helaas zijn er in Nederland pas 15.000 AED’s geregistreerd, terwijl er minimaal 30.000 geregistreerde AED’s nodig zijn om deze tijdig ter plekke te hebben in het geval van een hartstilstand. En dat terwijl er in Nederland heel veel AED’s zijn. Maar waar zijn ze? Daarom startten Opel en Feyenoord voor de Hartstichting de actie ‘Spot een AED’. Want als we weten waar de AED’s zijn kunnen we de eigenaar vragen of hij de AED wil aanmelden bij het oproepsysteem.

Om deze campagne tot een succes te maken ging Kaj Gorgels, ambassadeur van Opel en onder meer bekend van Kaj’s Typetjes en Expeditie Robinson, een verbond aan met een aantal Feyenoord- spelers, waaronder Robin van Persie en Jens Toornstra. Het doel is om samen heel Nederland te mobiliseren en zo veel mogelijk AED’s te spotten. Iedereen die een AED in het straatbeeld ziet, kon hier een foto van maken en deze uploaden op www.opel.nl/feyenoord/aed.aspx.

6-Minutenzone

Bij een hartstilstand moet binnen 6 minuten begonnen worden met reanimatie om de kans op overleven zo groot mogelijk te houden. De gemiddelde aanrijdtijd van een ambulance is echter 8 tot 10 minuten. Daarom is er in Nederland een oproepsysteem voor reanimatie, Hartslag.nu, waarmee burgers die kunnen reanimeren (burgerhulpverleners) worden opgeroepen bij een hartstilstand. In dit systeem staan ook AED’s geregistreerd, zodat burgerhulpverleners weten waar zij de dichtstbijzijnde, beschikbare AED kunnen halen. Want bij een hartstilstand is het gebruik van een AED van levensbelang. De Hartstichting zet zich daarom al jaren in voor het creëren van een landelijk dekkend netwerk van zowel burgerhulpverleners als 24/7 beschikbare AED’s om levens van slachtoffers van een hartstilstand te redden. Meer informatie hierover is hier te vinden: www.hartstichting.nl/aed.

Samenwerking Opel en Feyenoord

Opel en Feyenoord zetten zich sinds eind 2014 al in voor de Hartstichting. Nadat vorig jaar burgerhulpverlener 170.000 is geregistreerd, is nu het volgende doel bepaald: 30.000 geregistreerde AED’s. Daarom is het AED-spotteam in het leven geroepen. Iedereen die meedoet aan de campagne en één of meerdere AED’s spot, zorgt niet alleen dat Nederland hartveiliger wordt, maar maakt ook kans op aantrekkelijke prijzen.