De laatste thuiswedstrijd van Feyenoord in 2016 stond in het teken van de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting. Rondom Feyenoord – Vitesse vonden er verschillende activiteiten plaats om aandacht te vragen voor de werving van burgerhulpverleners.
Vanaf vrijdag werd stadion De Kuip rood uitgelicht om aandacht te vragen voor de levensreddende missie. Op de wedstrijddag hadden de Feyenoord-supporters een sfeeractie voorbereid, die plaatsvond bij de opkomst van de spelers. De Kuip veranderde in een zee van harten toen duizenden supporters rood-wit-zwarte vellen omhoog hielden. Daarnaast droegen de spelersmascottes van Feyenoord speciale shirts waarbij de werving van burgerhulpverleners centraal stond en werd de oproep de eerste zes minuten getoond op de LED-boarding langs het veld.
Hand in hand voor het leven
Opel en Feyenoord helpen sinds november 2014 de Hartstichting om levens te redden. Onder de noemer ‘Hand in hand voor het leven’ organiseerden Opel, Feyenoord en de Hartstichting de afgelopen twee jaar verschillende activiteiten. In 2015 werd tijdens de Klassieker de hartslag van het legioen gemeten en live in beeld gebracht bij FOX Sports. Later dat seizoen speelden Feyenoord en Sparta Rotterdam een benefietwedstrijd voor de Hartstichting, waarmee meer dan € 120.000 werd opgehaald. Eind november werden in De Kuip op één dag meer dan 1.000 supporters opgeleid tot burgerhulpverlener.
Aantal burgerhulpverleners verdubbeld
De gezamenlijke missie is om in heel Nederland 170.000 burgerhulpverleners te werven die kunnen reanimeren en kunnen worden opgeroepen bij een hartstilstand. Daardoor kunnen 2.500 levens per jaar worden gered. Sinds de start van de samenwerking is het aantal burgerhulpverleners meer dan verdubbeld. De teller staat inmiddels op ruim 156.000. Daarmee is het einddoel in zicht, maar zeker nog niet bereikt.
Unieke samenwerking
Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, is zeer te spreken over de samenwerking met Opel en Feyenoord: ‘De samenwerking tussen een voetbalclub, haar hoofdsponsor en een goed doel is uniek. We merken telkens weer de impact die middels deze samenwerking wordt gegenereerd. Voor de Hartstichting is dit een bijzonder waardevol partnership, dat direct bijdraagt aan de werving van burgerhulpverleners en daarmee aan het redden van levens.’
Kun jij reanimeren?
Elke week krijgen 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Reanimatie binnen zes minuten kan de overlevingskans verdubbelen. Om in héél Nederland binnen zes minuten tot reanimatie over te kunnen gaan – voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn – zijn in totaal 170.000 burgerhulpverleners nodig in het centrale oproepsysteem. Deze personen kunnen niet alleen reanimeren, ze zijn ook direct oproepbaar in het geval dat iemand in de omgeving een hartstilstand krijgt.